Framtidens Koldioxidhantering vid Stockholm Norvik Hamn

De lagringsplatser för koldioxid som ligger i framkant av utvecklingen och som bedöms ha störst potential i närtid finns i Nordsjön. Foto: Stockholms hamnar

Genom att etablera en logistikcentral för koldioxid i Stockholm Norvik Hamn är det möjligt att skapa en effektiv och hållbar transportkedja för koldioxid från olika källor i östra Sverige. Detta framgår av den slutliga rapporten från förstudien i NICE-projektet (Norvik Infrastructure CCS East Sweden).

Rapporten visar att det finns goda förutsättningar att framgångsrikt etablera en central logistikcentral för koldioxid i östra Sverige vid Stockholm Norvik Hamn, sett ur ett logistiskt, tekniskt och operationellt perspektiv. Hamnens infrastruktur är effektiv, och det finns betydande möjligheter till utveckling av infrastruktur, kajlägen och ytor i och runt hamnen. Oavsett källa för utsläppen kan koldioxiden transporteras till den nya centralen för mellanlagring innan den skeppas vidare till sin slutdestination med större fartyg.

För att uppnå viktiga klimatmål, såsom Sveriges ambition om nettonollutsläpp senast 2045, behövs negativa utsläpp. Det kan uppnås genom att kraftvärmeverk som använder biogen råvara fångar och lagrar koldioxid i berggrunden. De mest lovande platserna för koldioxidlagring, som finns i Nordsjön, kräver en effektiv logistikkedja för att möjliggöra storskalig CCS i östra Mellansverige.

– Det är oerhört glädjande att Stockholm Norvik Hamn har potential att vara en viktig del av lösningen för att nå nationella, regionala och Stockholms stads egna klimatmål. Nu arbetar vi vidare med målbilden att etablera ett nav för en effektiv logistikkedja och möjliggöra CCS i stor skala i östra Mellansverige, säger Jens Holm (V), styrelseordförande Stockholms Hamn.

Projektet NICE - Norvik Infrastructure CCS East Sweden, ledd av Stockholms Hamnar, genomfördes i samarbete med flera energiföretag och industripartners. Logistikinfrastrukturen planeras inte bara för deltagarna i NICE-projektet utan också för andra koldioxidutsläppare.

Det fortsatta arbetet fokuserar på att detaljera noden i samråd med leverantörer och projektdeltagare, med målet att underlätta investeringsbeslut för alla intressenter längs värdekedjan.

Källa: Stockholms hamnar