Yeti Snow Technology, som ägs gemensamt av Semcon och Øveraasen, har tecknat ett samarbetsavtal med norska flygplatsoperatören Avinor om att utveckla ett självkörande snöröjningsfordon. Lösningen ska ge bättre tillgänglighet och effektivitet. En fullskalig pilot kommer provköras i mars 2018.
Projektet blir det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt sköta den viktiga uppgiften att hålla start- och landningsbanor snöfria. Øveraasen bidrar med djup mekanisk kunskap och Semcon Devotek i Norge med sin expertis inom komplexa realtidssystem och autonom teknik.
– Varje minut ett flygplan står stilla är dyrbar. Vi ser en stor potential till vinster i tillgängligheten, men också för miljön och säkerheten när fordonet körs utan förare, säger Hans Peter Havdal, general manager för Semcon Devotek.
Efter att tidigare arbetat med protyper i storlek 1:14 kommer Yeti Snow Technology nu utveckla ett fullskaligt självkörande snöröjningsfordon som är upp till 20 meter långt och 8,5 meter brett.
En unik omständighet är att lösningen ska fungera i svårast tänkbara förhållanden för autonoma fordon: kraftig nederbörd och dålig sikt.– En flygplats är som ett samhälle i miniatyr med tydliga och höga mål för verksamheten. Om vi kan få ett självkörande fordon att fungera där kan vi ta tekniken till vilket användningsområde som helst, säger Hans Peter Havdal.
En första demonstration av fordonet kommer att genomföras i mars 2018 vid Avinors flygplats i Bodö i Norge. Om projektet slår väl ut finns möjligheten att implementera lösningen på Avinors samtliga 46 flygplatser.