Hela 27 procent av svenskarna har någon gång valt bort tåget som färdmedel av rädsla för förseningar. Det visar en ny Sifoundersökning som genomförts av underhållsföretaget Strukton Rail.
Så sent som under midsommarhelgen drabbades tågresenärerna av förseningar på grund av en kabelolycka söder om Stockholm. Det är inte alla avbrott som går att förutse, men enligt Strukton Rail skulle problem i trafiken på grund av exempelvis signalfel och nedrivna kontaktledningar kunna minska.
– Många problem och förseningar kan undvikas genom ökad användning av ny teknik. Därför efterlyser vi mer utrymme för innovation och utveckling i upphandlingen av järnvägsunderhåll, säger Otto Nilsson.
I dag utförs järnvägsarbeten huvudsakligen manuellt, trots att det finns teknologiska lösningar som kan effektivisera underhållet. Smarta besiktningsfordon, sensorövervakning och digitala planeringsverktyg skulle enligt Strukton Rail kunna förbättra tågens punktlighet.
Företaget föreslår också att en nollvision införs för järnvägsfel.
– Vi vill samla hela järnvägssektorn kring en nollvision för tekniska fel på järnvägen. En sådan målbild vore en stark drivkraft i vårt arbete för att skapa nya lösningar och en robust järnväg, säger Otto Nilsson, innovations- och teknikchef på Strukton Rail