Scania ansluter nu till det globala initiativet för rena bussflottor, Soot-free Clean Bus Fleets, med ett åtagande att senast 2018 förse 20 större städer i Afrika, Asien, Latinamerika och Australien med moderna bussar med låga utsläppsnivåer.
– För att ta itu med utmaningen med dålig luftkvalitet och klimatförändringar välkomnar Scania möjligheten att kunna erbjuda rena busslösningar till lägre kostnad än dagens konventionella diesel, säger Karin Rådström, Head of Buses and Coaches på Scania.
Sot (eller så kallat black carbon) utgör en betydande del av fina partiklar (PM2,5) i luftföroreningar utomhus som har kopplats till en rad negativa hälsoeffekter, i synnerhet för tidig död. Den senaste vetenskapliga forskningen tyder också på att sot spelar en viktig roll för klimatförändringen.
Scania tillverkar och säljer i dag bussar med avgasefterbehandling som resulterar i upp till 99 procent lägre utsläpp av sot än äldre dieselmotorteknik. Av alla bussar som säljs i världen idag har mindre än en femtedel motorer som är i det närmaste utsläppsfria.
Enligt initiativet finns en växande möjlighet att skapa ekonomiska, miljömässiga och hälsomässiga fördelar genom övergången från motorer med högst utsläpp och de äldsta motorerna i bussflottorna i stora städer runt om i världen till de renaste drivmedlen och motorer som finns tillgängliga.
Övergången till utsläppsfria bussar är ett initiativ som leds av ICCT, internationella rådet för ren transport, och FN:s miljöprogram i samarbete med C40-städernas klimatledarskapsgrupp och Centro Mario Molina i Chile.
De engagerade städerna är Abidjan, Accra, Addis Abeba, Bangkok, Bogotá, Buenos Aires, Casablanca, Dar es Salaam, Dhaka, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Lagos, Lima, Manila, Mexico City, Nairobi, Santiago, São Paulo och Sydney. Några av dessa städer har redan förbundit sig att införskaffa renare bussar och Scania levererar för tillfället moderna bussar med låga utsläppsnivåer till flera av dessa länder. Under 2016 sålde Scania 2 583 Euro 6-bussar vilket motsvarar 30,5 procent av den totala bussförsäljningen.
Städerna tillhandahålla i sin tur att drivmedel som uppfyller utsläppsnormerna Euro 6 eller US 2010, inklusive diesel med mindre än 10 ppm svavel och andra alternativa drivmedel med låg kolhalt såsom biodiesel, gas och etanol. Scania levererar bussar för alla dessa tekniker.
Denna övergång kräver åtaganden och engagemang från flera parter. Scania kommer att göra bussar tillgängliga för dessa städer. Dessutom behöver energiföretag, inklusive drivmedelsimportörer och raffinaderier, investera i renare drivmedel. Transportoperatörer och fordonsägare måste prioritera upphandlingen av utsläppsfri teknik. Nationella och lokala myndigheter har ansvaret att fastställa miljömässiga normer för nya bussar, upprätta nödvändiga normer för drivmedelskvalitet, säkerställa att lämplig infrastruktur finns på plats och genomföra ett omfattande program för styrning av luftkvalitet för att skydda folkhälsa och miljö.