Wärtsilä levererar tre 12-cylindriga och två 6-cylindriga huvudmotorer av typ Wärtsilä 50DF, två Wärtsilä-propellrar samt ett propelleraxelsystem till en ny Ropax-färja som har beställts av Tallink Group. Skeppet, som byggs på Meyer Turku-varvet i Finland och tas i drift i början av år 2017, kommer att trafikera rutten Tallinn-Helsingfors och ska drivas med flytande naturgas.
Med Wärtsiläs motorer kommer kväveoxidutsläppen att vara 85 procent lägre än de nuvarande IMO-bestämmelserna, och koldioxidutsläppen 25 procent under nivån för konventionella marinmotorer, skriver Wärtsilä.
- Färjan kommer att användas vid tämligen höga hastigheter och ha en stram tidtabell. Det är därför viktigt för kunden att huvudmotorns drivkraft är mycket effektiv och extremt tillförlitlig. Wärtsiläs långa meritlista är ett bevis på att vi kan uppfylla de kraven. Dessutom är vi den ledande leverantören av gasdrivna lösningar till marinindustrin, och det var ytterligare ett skäl till att vi fick detta viktiga kontrakt, säger försäljningschef Mika Ojutkangas på Wärtsilä Ship Power, i ett pressmeddelande.