Trafikverket testar ritningsfritt projekt

Trafikplats Vega ett av Trafikverkets första projekt inom BIM. Bild: Trimble
Trafikplats Vega ett av Trafikverkets första projekt inom BIM. Bild: Trimble

Trafikplats Vega i Haninge utanför Stockholmvar ett av Trafikverkets första pilotprojekt inom BIM. 

– Syftet med våra tidiga pilotprojekt var att testa olika metoder och

undersöka hur vi arbetar med modeller både i projektering och under

byggfasen och för att ta fram underlag för relationshandlingar. Erfarenheter

från kravställning och arbetet med modeller från Vega och andra piloter har

legat till grund för fler projekt. Nu jobbar Trafikverket med BIM-modeller i

de flesta projekt, berättar Peter Axelsson, strateg inom BIM, Trafikverket.

För Trafikverket är det mycket viktigt att vara plattformsneutrala,

informationen ska inte låsas in och måste vara framtidssäkrad. Därför är

standarder och fria format så som IFC på sikt mycket angelägna. Likaså att

den digitala modellen är byggbar.

– Större anläggningsprojekt kräver arbete i en lång rad programvaror och

med slutlig överlämning till förvaltning. I den processen är standarder och

öppna format viktiga för Trafikverket eftersom man är beställare av flera

tusen projekt, från små till stora. Annars fungerar inte kommunikationen

genom kedjan av aktörer och vi riskerar att få problem vid

importer/exporter och framtida underhåll, det är en nyckel till framgång för

BIM, säger Peter.



Skanska var den upphandlade entreprenören och har i dagsläget genomfört

flest ritningsfria projekt i Sverige.

– Beställaren hade mycket höga digitaliseringskrav. Alla objekt i hela

modellen är till exempel kodade och de kan filtreras på vad som helst. Vi

och teknikkonsulten ELU genomförde många möten innan projekteringen

startade, BIM-modellering kräver extra mycket planering, berättar Magnus

Westman, produktchef på Skanska.

– Det var en stor fördel att modellera trafikplats Vega i Tekla Structures

eftersom det är så lätt att anpassa till egna behov. I Vega-projektet

utvecklade vi flera komponenter, bland annat en som kunde svepa armering

vinkelrätt utifrån vald geometri. De har vi sedan kunnat använda vidare i

andra projekt, berättar Björn Lööw, brokonstruktör på ELU, som har

genomfört ett stort antal projekt i Tekla Structures.