Den nya BRT-vägen ger bussen egna körfält i mitten av vägbanan vilket halverar restiden mellan Barkarby och tunnelbanan i Akalla. På sikt ska BRT-linjen förlängas till Barkarby station med anknytning till pendeltågen.
– Jag är väldigt glad över att vi idag har satt spaden i jorden och kan komma igång med bygget av den nya BRT-vägen. Den här vägen kommer att avlasta trafiken och vara ett fantastiskt tillskott för kollektivtrafiken så att man på ett miljövänligt och effektivt sätt kan ta sig med de snabbkörande BRT-bussarna mellan Barkarby och Akalla fram till dess att tunnelbanan kommer, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Genom den unika överenskommelsen mellan SL, Järfälla och Nobina i Barkarby leder vi utvecklingen av framtidens kollektivtrafik. Här har vi sett hur kollektivtrafikens marknadsandel har ökat från runt 40 till 70 procent på bara ett år och hur vi gemensamt bygger världens modernaste kollektivtrafik hand i hand med att vi bygger framtidens stad, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Kollektivtrafiksatsningen i Barkarby tillhör de mest framstående stadstrafikprojekten i världen. Den unika satsningen är ett samarbete mellan Järfälla kommun, Stockholms läns landsting (SL) och bussoperatören Nobina, med målet att skapa världens modernaste stadstrafik. Sedan oktober 2018 rullar värdens första självkörande bussar i reguljär linjetrafik i Barkarbystaden och i augusti 2020 öppnar den första elektrifierade BRT-linjen i Stockholm.