Det brittiska lågprisbolaget easyJet återvänder till Stockholm Arlanda Airport efter 3 månaders uppehåll och lanserar en ny direktlinje till London Gatwick samtidigt som de återtar trafiken till Berlin, Geneve och Milano i juli. EasyJet återkommer till Arlanda efter sitt uppehåll under covid-19 pandemin med en ny direktlinje till den brittiska huvudstaden. De kommer att trafikera sträckan Stockholm Arlanda-London Gatwick 4 gånger i veckan året runt med en A320. Flygbolaget är ensamma på sträckan Arlanda-Gatwick, medan SAS och British Airways flyger Arlanda-Heathrow. easyJet flög så sent som i höstas Arlanda-Luton.
EasyJet återupptog också trafiken till Berlin Tegel den 1 juli, följt av Milano Malpensa den 31 juli och Geneve i september. Förändringar i flygmarknaden efter nedstängningen under pandemin har medfört att möjligheter uppstår att trafikera linjer som tidigare flugits av andra flygbolag på Arlanda. Ett flertal flygbolag är nu tillbaka på Swedavias tio flygplatser och trafiken ökar successivt under sommaren, framförallt till europeiska destinationer, för att trappas upp till hösten.
– Det är oerhört glädjande att också easyJet är tillbaka på Arlanda dels genom att återuppta trafik till flera av deras befintliga populära destinationer och dessutom med en ny direktlinje till London Gatwick, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad & Kommersiell utveckling på Swedavia.
– Vi ser med tillförsikt fram emot att få tillbaka mer flygtrafik och resenärer på våra flygplatser när situationen har stabiliserats, gränserna är öppna och reseavrådan borttagen. Utöver att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer har vi infört omfattande smittskyddsåtgärder för att skapa en trygg miljö för såväl medarbetare som resenärer på alla våra flygplatser.
– Vi är mycket glada över att återuppta flyg mellan London Gatwick och Stockholm från den här månaden och välkomna kunderna ombord, säger Ali Gayward, UK Country Manager på easyJet. "Naturligtvis är säkerheten och välbefinnandet för våra kunder och besättningen vår högsta prioritet. Därför har vi genomfört ett antal åtgärder som förbättrar säkerheten vid varje del av resan från desinficering av flygplanet till att kräva att kunder och besättning ska bära masker. Dessa åtgärder kommer att finnas kvar så länge som behövs för att säkerställa att kunder och besättning kan flyga säkert när världen fortsätter att återhämta sig från effekterna av coronavirus-pandemin".