Flygbolaget Norwegians ansökan om rekonstruktion i Norge kom inte som någon överraskning, enligt flygexperten och journalisten Jan Ohlsson.
Snarare var det väntat, och följer måndagens besked om att irländsk domstol beviljat konkursskydd för två dotterbolag.
Man vill sanera ut skulderna och bli av med flygplan.
Sex flygplan används
I dagsläget används bara sex av Norwegians 140 flygplan i flygtrafik.
Man kommer förmodligen att försöka halvera antalet flygplan för att bli av med skulderna för dem. Vad man vill uppnå är att man bara ska behöva betala för flygplanen när man använder dem, säger Jan Ohlsson och fortsätter:
Det blir drastiska åtgärder i de här rekonstruktionerna, men det har räddat en del andra flygbolag i tidigare kriser.
Rekonstruktionerna som nu har inletts, i såväl norsk som irländsk domstol, är nödvändiga för att Norwegian ska överleva enligt Ohlsson.
TT: Hur allvarligt är det här för Norwegian?
Inte mer allvarligt än det var förut. Det stora hindret var att de irländska myndigheterna hade kunnat säga nej i går, det hade kastat in Norwegian i en betydligt svårare kris. Nu finns det lite ljus i tunneln för dem, säger Jan Ohlsson.
"Hoppet har ökat"
Vad man nu måste göra är att sätta sig ner med alla som äger flygplanen och få till avtal. Det är ett hårt jobb, men det anses ändå vara överkomligt. Hoppet om att de ska överleva har ökat.
Flygbolagets kunder kommer troligtvis inte att märka av rekonstruktionen inom en direkt framtid, säger Ohlsson.
De flyger så oerhört lite just nu, de har bara trafik med sex flygplan inrikes i Norge. Det finns ingen omedelbar överhängande risk för konkurs, så det ska inte påverka alls. Möjligen har man blivit segare med att betala ut pengar för inställda flygningar till kunder.