Klimator ingår samarbete med Trafikverket och Luleå tekniska universitet för att kunna modellera vägfriktion vintertid på vägar med flera körfält. Projektet har ett ordervärde på 1,29 MSEK som löper under två och ett halvt år.
Mjukvarubolaget Klimator har tillsammans med Trafikverket och Luleå tekniska universitet utformat ett innovationsprojekt med syftet att möjliggöra referensmätningar av väglag och friktion på vägar med flera körfält. Projektet innefattar implementation av Klimators detektiva teknologi som under projektets gång kommer att kombineras med friktionsinformation från Floating Car Data, FCD, för att förbättra förståelsen och tolkningen av FCD på vägar med flera körfält under vintertid.
Syftet med projektet är att adressera problemet med olika friktion i olika körfält över samma vägsträcka, vilket framför allt uppstår vintertid. Då skillnaden i friktionen kan vara stor över samma vägsträcka behöver modeller utvecklas för att möjliggöra att tolkningen av FCD visar detta. Detta är speciellt viktigt för att Trafikverket ska kunna följa upp vinterväghållning. Projektets fokus ligger därför i att utveckla en tillförlitlig tolkning av friktionsestimat för varje enskilt körfält.
AHEAD är en sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.