Nu stänger Trafikverket återigen av Rosenlundskanalen för att kunna fortsätta arbetet med station Haga på kanalens södra sida. Där Västlänkens tunnel korsar Rosenlundskanalen ska Trafikverket schakta sig ned cirka 25 meter ned under markytan. I den norra delen av kanalen, närmast Rosenlundsgatan, pågår det nu arbeten där man installerar slitsmurar.
– Vi kan inte utesluta att det blir aktuellt med en avstängning även nästa år. Framöver är det även tanken att kanalen stängs av permanent och för de fortsatta arbeten med station Haga kommer kanalen att gå i en akvedukt ovanför tunneltaket, säger Crister Lindén, produktionsledare.
Höstens arbeten inleds med att sätta upp en ny spontlinje mot kajkanten på kanalens södra sida. När sponten är på plats töms avbalkningen på vatten som pumpas ut i Rosenlundskanalen. För att förhindra grumling användes en siltgardin. Siltgardinen består av flytande bojar på ytan med fiberduk hängande undertill som ansluter till botten.
– Allt eftersom vattennivån sjunker kan vi börja schakta bort massor och sediment. Lagrat i sedimentet kan det även finnas olja och när man spontar finns det risk för att denna sprider sig. För att hantera eventuellt oljespill från sediment eller maskiner lägges oljelänsor ut i kanalen, berättar Emma Agfjord, miljöspecialist.
När sedimentet är borta återfylls marken och markförstärkande åtgärder görs. Att förstärka marken är nödvändigt för att kunna gå ut med de maskiner som ska fortsätta arbetet i kanalen med att schakta för guidewalls och gjuta slitsmurar. Slitsmuren stöttas i sin tur av gjutna murar som sätts tvärs över schakten, så kallade crosswalls.