Kostnadsökningar och geologiska överraskningar i projekt Varbergstunneln

Projekt Varbergstunnelns arbetsområde i Varbergs centrum.

bild
Visualiseringsbild över Varbergs framtida station.
bild
Varbergs framtida station.

 

Sträckan mellan Varberg och Hamra har länge varit en av de sista flaskhalsarna på Västkustbanan. Därför byggs nu dubbelspår och tunnel genom Varberg.  Projektet har drabbats av ökade kostnader till följd av omvärldsfaktorer, men även på grund av att man upptäckt sprickor i berget. Dessa sprickor har lett till att stora mängder vatten har läckt in i tunneln. Ambitionen är att projekt Varbergstunneln ska kunna hålla sin ursprungliga tidsplan, som innebär att tågen ska kunna börja rulla på banan i december 2024.

TEXT: ANNIKA WIHLBORG, FOTO: TRAFIKVERKET, ABAKO

Projekt Varbergstunneln, som gick in i produktionsfas i januari 2020, består av dubbelspårsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra, en sträcka på drygt 9 kilometer, en ny godsbangård norr om Getteröbron, en ny Getteröbro samt anläggningen av ett betongtråg, ett nedsänkt område 900 meter norrut från Varbergs nya station. I det storskaliga infrastrukturprojektet ingår även Varbergs nya station med nedsänkta plattformar, som byggs cirka 150 meter norr om den nuvarande stationen. Två nya tunnlar byggs i Varberg, varav den längsta på 2,8 kilometer. En ny järnvägsbro, tre nya vägbroar samt en gång- och cykelbro över järnvägen ingår dessutom i projektet. Implenia Sverige, som ingår i schweiziska Implenia Group, är totalentreprenör och ansvarar för att konstruera och bygga dubbelspår och tunnel. Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen är medfinansiärer till projektet.

bild
Våren 2023 kommer Implenia att ha gjort genomslag i både service- och tågtunneln.

Bergssprickor har lett till omfattande vattenläckage

–Vi är för närvarande tre månader försenade med bergtunneln, vilket beror på att sprängningsarbetena och utlastningen av berget har tagit längre tid än beräknat. Detta ska dock inte påverka vårt mål att öppna för trafik i december 2024. Sprickor i berget har också lett till att stora mängder vatten läckt in i tunneln.  Det beror på att bergkvaliteten på några platser var sämre än vad vi kunnat se på förhand i de geologiska undersökningarna. Vi har passerat den värsta sträckan i centrum under Brunnsparken, nu är förutsättningarna i berget bättre när vi går söderut, säger Katarina Yngvesson, Trafikverkets kommunikatör för Varbergstunneln.

I oktober och november pågår ett samråd med anledning av att Trafikverket behöver lämna in en ansökan om ändrade villkor i tillståndet för sin vattenverksamhet för sin vattenverksamhet till Mark- och miljödomstolen. 

Foto
Kostnaderna för projekt Varbergstunneln har justeras till totalt 7,8 miljarder kronor.

Ökade projektkostnader

I oktober 2022 kom beskedet att kostnaden för projekt Varbergstunneln justeras till totalt 7,8 miljarder kronor från tidigare 6,9 miljarder kronor. Anledningarna är ökade priser i omvärlden men också fortsatta geotekniska svårigheter i form av vattenläckage i tunneln och tråget samt målet att öppna för trafik på det nya dubbelspåret i december 2024. Trafikverkets projektchef Johan Hjertström har gjort vad han kunnat för att minska projektkostnaderna. Projektbudgeten har exempelvis kunnat minskas med drygt 800 miljoner kronor genom att man valt att behålla plattformarnas läge vid Varbergs station under hela byggtiden i stället för att bygga en ny tillfällig plattform.

bild
Tunneln går under centrala Varberg.

Genomslag i service- och tågtunnel våren 2023

– För närvarande pågår sprängningar samt markarbeten i södra och norra delen av Varberg. Sprängningarna i tunneln under Varberg kommer att pågå fram till våren 2023 då Implenia kommer att ha gjort genomslag i både service- och tågtunneln. När tågtunneln är klar ska dubbelspåret byggas. Bankroppen ska läggas och ovanpå den makadam, slipers och räls. Dessutom görs en mängd teknikinstallationer inne i tunneln med el, signaler och telekommunikation, säger Katarina Yngvesson.