Färre fartyg men ökad beläggning i Stockholms Hamnar

Stockholms Frihamn. Foto: Wikimedia Commons

Stockholms Hamnar är en av världens största passagerarhamnar och en betydande godshamn i Sverige. Under 2023 passerade färre fartyg genom Stockholms Hamnars hamnar men däremot ökade beläggningen av passagerare ombord.

Påverkad av den rådande lågkonjunkturen och minskad efterfrågan på importvaror, speciellt inom byggsektorn, har godsvolymerna genom hamnarna minskat från 8,8 miljoner ton 2022 till 7,4 miljoner ton 2023.

Även om det totala antalet färjepassagerare minskade till 6,9 miljoner från 7,4 miljoner året innan, har beläggningen ombord på fartygen ökat. Viking Line och Tallink Silja påverkade antalet fartyg i drift, men Stockholms Hamnar ser positivt på en expansion av roro-trafiken med två nya fartyg på sträckan Kapellskär-Nådendal.

– Vår största roro-kund fortsätter att expandera och satsa på Kapellskärs hamn och Östersjön, vilket är väldigt positivt. Två nya fartyg på sträckan Kapellskär – Nådendal innebär en betydande kapacitetsökning, både vad gäller passagerare och längdmeter gods, säger Magdalena Bosson, vd Stockholms Hamn.

Stockholms Hamnar har också stärkt sin position som kryssningsdestination, trots färre anlöp under 2023. Med 128 kryssningsfartyg och 256 000 passagerare bibehåller hamnen sin status som den främsta kryssningsdestinationen i Östersjön.

I september 2023 välkomnade Stockholms Hamnar det första av Finnlines två helt nya fartyg på sträckan Kapellskär-Nådendal. Det andra fartyget förväntas sättas i trafik i februari 2024 och kommer att bidra till en betydande kapacitetsökning. Det nystartade bolaget Gotland Alandia Cruises kommer även att sätta fartyget Birka Gotland i trafik under 2024.