Transportbidraget borde ses över anser myndighet

Stödområdet består idag av Västernorrlands-, Jämtlands-, Västerbottens-och Norrbottens län. Foto: michael odelberth/unsplash

Utredningen från Tillväxtanalys indikerar att transportbidraget inte har haft märkbar påverkan för många företag som har erhållit det. Därför bör bidraget omprövas och riktas mot företag med utmanande geografiska lägen gentemot sina marknader, där bidraget kan göra en verklig skillnad.

Transportstödet är avsett för företag med långa transportavstånd till sina marknader och omfattar för närvarande Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Alla företag inom detta område kan ansöka om och erhålla stöd under vissa förutsättningar. Kraven inkluderar bland annat en transportsträcka på minst 401 kilometer, och transporten ska ske via väg, järnväg eller sjöfart. Stödets storlek varierar beroende på företagets kommunplacering.

Tillväxtanalys har observerat i sin utvärdering att transportstödet inte har avsevärd påverkan på de företag som erhåller det.

"Det är inte överraskande. De erhållna bidragen är i genomsnitt små och utgör endast en liten del av företagens omsättning", förklarar Chizheng Miao, analytiker vid Tillväxtanalys.

Rapportförfattarna anser att de ställda kraven på företagen är för generösa. I många fall behövs inte stödet för att bibehålla företagens konkurrenskraft. Samtidigt framhålls att transportbidraget kan vara av betydelse för vissa företag.

"Transportbidraget bör riktas till företag där det gör en signifikant skillnad. Det krävs därför en förbättring av dagens metod för att identifiera vilka företag som verkligen behöver stödet och vilka som inte gör det", säger Chizheng Miao.

Källa: Tillväxtanalys