Trafikverket har slutfört sin rapport om åtgärder för transportinfrastrukturen i norr

Rensjön. Malmbanan (Ofotenbanan) i bildens högra del. Foto: Jan Norrman/Wikimedia Commons

Trafikverket har nyligen överlämnat sin slutrapport till regeringen angående uppdraget att förbättra transportinfrastrukturen i Norrbottens och Västerbottens län. Detta innebär att bland annat åtgärder för järnvägen Luleå-Kiruna och E4 Förbifart Skellefteå har tidigareläggts, samt att medfinansiering av dubbelspår Luleå-Boden har utretts.

Behov av Infrastrukturstärkning

Regeringen betonar det stora behovet av att förstärka vägnätet och järnvägsinfrastrukturen i norra Sverige för att stödja den industriella gröna omställningen. För att möjliggöra och accelerera denna omställning har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att agera.

I dialoger med företag, kommuner och regioner framkommer att en förbättring av transportinfrastrukturen är nödvändig och ses som en förutsättning för framtida verksamhet.

b
E4 Förbifart Skellefteå har tidigareläggts. Foto: Trafikverket

Effektiv Genomförande av Åtgärder

Trafikverket arbetar intensivt med att planera och genomföra åtgärder på Malmbanan för att säkerställa en robust anläggning och ökad kapacitet. De flesta kapacitetshöjande åtgärderna på Malmbanan planeras att genomföras mellan 2025 och 2030, vilket är tidigare än den nationella planen för transportinfrastruktur.

Dialogen med berörda parter syftar till att öka effektiviteten i banunderhållet och genomförandet av åtgärderna.

Extern Medfinansiering av Åtgärder

Trafikverket har initierat en dialog med flera parter för att undersöka möjligheten till extern medfinansiering av dubbelspår Luleå-Boden. De tillfrågade parterna anser i grunden att statlig infrastruktur bör finansieras av staten, men majoriteten av dem anser att deras egna investeringsvolymer inte möjliggör direkt medfinansiering av statlig infrastruktur.

Trots att parterna är negativa till direkt medfinansiering av dubbelspåret, överväger flera av dem en finansieringslösning genom förhöjda banavgifter.

Trafikverket arbetar med en analys för en möjlig finansieringslösning med höjda banavgifter för framtida utbyggnad av dubbelspåret Luleå-Boden. Rapporten för detta uppdrag ska redovisas till regeringen senast den 31 december.

Källa: Trafikverket