Gålåbron i Kramfors ska repareras

Gålåbron är byggd på 1940-talet och stora renoveringsåtgärder utfördes på 90-talet. Foto; Trafikverket

Gålåbron längs väg 332 i Kramfors kommun kommer att repareras, med planerad byggstart år 2026. Bron, som förbinder Klockestrand och Mäland, har varit avstängd för trafik sedan november 2021 på grund av omfattande skador. Byggd på 1940-talet har den slitits hårt av väder och normalt användande.

Trafikverket har nu beslutat att bron ska renoveras efter en grundlig utredning. Renoveringen bedöms vara den mest kostnadseffektiva lösningen.

– Det känns glädjande att  vi hittat en lösning för Gålåbron. Vi har noga utrett flera olika alternativ och landat i att en renovering är den bästa lösningen för Gålåbron. Bron får då en hållbarhet på 20 till 30 år innan det är dags att bygga en ny bro, berättar Jan Lindgren utredningsledare på Trafikverket och fortsätter.

–  Vi bedömer att det är ett funktionellt och kostnadseffektivt alternativ att renovera bron. Kostaden landar på cirka 73 miljoner i jämförelse med en ungefärlig kostnad på 225 miljoner för en ny bro.  Vi har inte pengar för så stora investeringar som en ny bro. Det finns en lång lista på broar i Sverige som ligger före och är mer akut att byta ut än Gålåbron. 

Planeringen för renoveringen kan påbörjas omgående. Under 2025 ska en konsult upphandlas för projektering, och själva renoveringsarbetet är tänkt att ske under 2026 och 2027. Lindgren påpekar att renoveringen kommer att möjliggöra en snabbare återöppning av bron jämfört med andra alternativ, såsom att bygga en ny bro eller att göra en permanent omledningsväg, vilket skulle kräva en omfattande vägplan och ta flera år.

Efter renoveringen kommer bron att återställa sin bärighet till BK2, vilket innebär att den kan hantera alla fordon utom de tyngsta. Detta motsvarar samma bruttovikt som Sandöbron, det vill säga max 51,4 ton. Personbilar, bussar, lastbilar utan släp och plogbilar kommer därmed att kunna passera bron igen, som beräknas öppna för trafik år 2027.

Tre olika alternativ för att säkerställa vägtrafik på sträckan har utretts, där renovering valdes som den bästa långsiktiga lösningen.

  • Alternativ 1: Upprätthålla dagens sträckning av väg 332, med renoverad eller ny bro
  • Alternativ 2: Nuvarande omledningsväg (väg 819 och 334) blir primär förbindelse
  • Alternativ 3: Ny sträckning av väg 332

Källa: Trafikverket