Från och med den 13 september kan resenärer i Linköping boka resor med självkörande bussar inom Vallastaden och Campus Valla. Bokningar kan göras via en app eller på nätet, och tjänsten är en del av forskningsprojektet Ride the Future.
Ride the Future har varit i drift sedan 2019 och har under den tiden transporterat nästan 18 000 passagerare. Projektet, som är ett samarbete mellan åtta olika aktörer, syftar till att undersöka autonoma fordons möjligheter inom kollektivtrafiken. Forskare har genomfört över 30 olika studier kopplade till projektet, och nu tas ytterligare ett steg med införandet av anropsstyrd trafik.
VTI:s generaldirektör, Tomas Svensson, ser den nya tjänsten som en viktig del av framtida forskning inom hållbart resande.
– Vi ser fram emot att tack vare detta kunna genomföra ytterligare studier som kan bidra till ny kunskap som främjar hållbart resande. För VTI är det mycket viktigt att vi har möjlighet att bidra till denna typ av tillämpad forskning, säger han.
Ride the Future leds av parterna Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköping Science Park, Linköpings universitet, RISE, Transdev, VTI och Östgötatrafiken. Målet är att studera hur självkörande bussar kan fungera som ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken.
– Vi är särskilt intresserade av hur de självkörande bussarna kan vara ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken och hur de bidrar till att göra staden mer tillgäng¬lig för fler. Vi vill även veta mer om hur bussarna samspelar med övriga fordon och trafikanter och hur vi på bästa sätt skapar framtidens hållbara trafiksystem, säger Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun
Resenärer kan beställa resor upp till två veckor i förväg, och resorna är gratis. Det finns runt 40 hållplatser inom det område som täcks.
– Det finns flera liknande tjänster på mindre orter men då med en mindre buss med en förare. I det här fallet kopplar vi ihop den tjänsten med den självkörande funktionen. Det vi vill är dels att följa hur det fungerar tekniskt utifrån ett drift- och kundperspektiv, dels se hur vi når ut till kunderna med information om hur man kan använda tjänsten, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken
Enligt Tobias Broman, projektledare på Transdev, ger satsningen möjlighet att utvärdera den tekniska driften och kundupplevelsen.