Svenskarnas syn på laddstationer för elbilar - Mindre viktiga 2024

Laddstationer för elbilar är lågt prioriterat av svenskarna Foto: Stina Wickenberg

Laddstationer rankas som det näst minst viktiga området inom energisektorn av svenskarna. Trots den snabba tillväxten av elbilsmarknaden anses andra områden mer relevanta. Det visar siffror från Sustainable Brand Index. 

Data från hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index visar att laddstationer för elbilar fortsätter att minska i betydelse för svenska konsumenter. Enligt undersökningen, som omfattade ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år, placerades laddstationer för elbilar som det näst minst prioriterade området av 26 stycken inom energisektorn under 2024. Detta kan indikera en förändrad syn på vad som är viktigast för att skapa en hållbar framtid inom energi och transporter.

Minskad prioritet trots ökande fokus på hållbarhet

Trots den snabba tillväxten av elbilsmarknaden anser svenska konsumenter att andra områden, såsom biologisk mångfald och forskning & utveckling, är mer prioriterade. Detta resultat kan spegla en tro på att den nuvarande infrastrukturen för laddstationer är tillräcklig. 

“För många svenskar har laddstationer blivit en hygienfaktor – något som förväntas finnas överallt. Detta gör att intresset för frågan avtar och fokus istället riktas mot andra hållbarhetsområden som upplevs som mer kritiska. Det innebär inte att det stämmer utan det är viktigt för marknadens aktörer att finna nya sätt att engagera i frågan” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight.

Förväntningar och framtida utveckling

Resultatet av undersökningen pekar på ett behov av att omvärdera hur laddstationer för elbilar kommuniceras och prioriteras i framtida hållbarhetsstrategier, särskilt med tanke på målsättningarna om ökad elektrifiering av fordonsflottan. 

Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 - februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.