Simulatorträning och fjärrstyrda vagnar - Göteborgs Spårvägar besökte Sporveien i Oslo

Göteborgs Spårvägars medarbetare testar körning på simulatorn Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar

Hög punktlighet, fjärrstyrning av vagnar och utbildning med realistisk simulator. Under ett nyligt verksamhetsbesök fick Göteborgs trafikledning ta del av Oslos utbildningsmetoder, punktlighetsresultat och innovativa system för fjärrstyrning av vagnar.

Norska Sporveien utbildar årligen mellan 50 och 60 nya förare för sin personalstyrka på cirka 425 personer. Utbildningen sker genom en kombination av teori och praktisk körning, där sex instruktörer är ute i trafiken och 20 fokuserar på teoridelen. I Göteborg planeras under 2025 en utbildning av upp till 140 nya förare för den lokala spårvagnsflottan på omkring 650 förare. Sedan 2021 använder Sporveien en simulator i sin utbildning, där föraraspiranter utsätts för olika trafikrelaterade scenarier som olyckor, halka och cyklister som inte ser sig för vid övergångar.

En annan aspekt som diskuterades var Sporveiens fjärrstyrda vagnar. På depån Holtet testas ett system som gör det möjligt för medarbetare att styra vagnarna från ett kontrollrum. Detta system gör det möjligt att effektivisera arbetet på depån, bland annat genom att föraren kan få en uppvärmd vagn utan att behöva rangera den på plats. Trafikledningen reflekterade över hur denna teknik skulle kunna minska arbetstiden på Göteborgs depå i Ringön.

b
Trafikledningen fick även åka med en fjärrstyrd vagn inne på depå Holtet. Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar
b
Oslos spårvägstrafik har hälften så många linjer och omlopp som Göteborg, med en turtäthet på tio minuter jämfört med Göteborgs sex. Trots liknande antal olyckor och trafikavvikelser under det senaste året, utmärker sig Oslo med sin höga punktlighet. Detta diskuterades under trafikledningens besök i centrala Oslo. Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar

Sporveien har hälften så många linjer och omlopp som Göteborgs spårvägar. Med en turtäthet på tio minuter jämfört med Göteborgs sex minuter, har Oslo också lyckats upprätthålla hög punktlighet trots liknande antal olyckor och trafikavvikelser. En orsak till den höga punktligheten är den kortare tiden vid varje hållplats och färre trafiksignaler i centrala Oslo.

Verksamhetsbesök som detta ger möjlighet att jämföra och dra lärdom från andra städer. Tidigare har Göteborgs trafikledning besökt Stockholm, och nyligen var bolagsledningen i Helsingfors. Nästa destination för ett lärorikt besök kan snart vara klar.

b
Oslos spårvägstrafik består av hälften så många linjer och omlopp som i Göteborg. Tiden spenderad på varje hållplats är dessutom avsevärt mycket kortare och trafiksignalerna på gatan är färre. Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar
b
Sporveien testar ett system där medarbetare kan styra vagnarna från ett kontrollrum, vilket effektiviserar och sparar tid. Vagnarnas funktioner, som klimat och belysning, kan också styras på distans. Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar
b
I framtiden ska Norska Sporveiens förare kunna hämta en uppvärmd och klar vagn på depåområdet. Vid arbetspassets slut kan de lämna vagnen utan att behöva rangera den. Trafikledningen reflekterade över hur mycket tid detta skulle spara på depå Ringön, med tanke på depåns storlek och avståndet mellan fastigheterna.Foto: Katarina Schmidt, Göteborgs Spårvägar

Källa: Göteborgs Spårvägar