Två nya förbigångsspår ska byggas utanför Högsjö för att öka kapaciteten på järnvägssträckan mellan Gnesta och Hallsberg, som sträcker sig över Södermanlands och Örebro län. Projektet syftar till att ge plats för fler tåg och minska väntetider för långsammare tåg som behöver ge plats åt snabbare tåg.
Kapacitetsbrist leder till nya spår
Järnvägssträckan mellan Gnesta och Hallsberg, som är knappt 14 mil lång, lider av kapacitetsproblem. Här saknas idag möjligheter för att möta efterfrågan på fler tåg, vilket har lett till att både person- och godståg inte kan trafikera sträckan i önskad omfattning. Långsammare tåg tvingas ofta vänta på att snabbare tåg ska passera, vilket fördröjer trafikflödet.
För att lösa detta ska två förbigångsspår byggas utanför Högsjö, totalt 2 200 meter långa. De nya spåren, som även inkluderar mark, el, tele och signalanläggningar, ska ge långsammare tåg möjlighet att köra åt sidan för att släppa förbi snabbare tåg. Detta förväntas minska tidsluckorna för långsammare tåg och öka kapaciteten på sträckan.
Projektets tidsplan
- Samrådshandling: Januari–april 2025
- Granskningshandling: Maj–augusti 2025
- Järnvägsplanen skickas in för fastställelse: September 2025
- Bygghandling: 2024–2025
- Byggstart: 2026
- Klart: 2029
Arbetet påbörjas med en omtagning av järnvägsplanen, och en konsult är på plats för att ta fram bygghandlingen.
Källa: Trafikverket