Den finska infrastrukturbyggaren GRK har vunnit ett stort kontrakt i Estland som en del av landets omfattande satsning på att elektrifiera järnvägsnätet. Projektet är en viktig del av Estlands gröna omställning och ska möjliggöra en övergång från dieseldrivna tåg till mer miljövänliga alternativ.
Det statliga estniska järnvägsbolaget Eesti Raudtee har, efter en offentlig upphandling, valt GRK Suomi Oy och GRK Eesti AS för att elektrifiera den cirka 150 kilometer långa järnvägssträckan mellan Tapa och Narva. Projektets totala värde uppgår till cirka 84 miljoner euro.
Kontraktet undertecknades den 10 december 2024, och arbetet ska vara färdigt senast sommaren 2027. Den elektrifierade sträckan kommer att tjäna både person- och godstrafik.
Estland elektrifierar järnvägsnätet - elektrifiering av huvudsträckan mellan Tapa och Narva
Av Estlands 1 200 kilometer långa järnvägsnät har tidigare endast bansträckningar kring Tallinn varit elektrifierade. Elektrifieringsprojektet är en del av Estlands strategi för att minska koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Genom att ersätta dieseldrivna tåg med elektriska alternativ blir järnvägstrafiken både grönare och mer hållbar.
GRK ansvarar för både design och byggnation av elektrifieringssystemet. Arbetet inkluderar avancerade tekniska lösningar och kräver både specialutrustning och specifika material. Projektet kommer att sysselsätta GRK:s experter från både Finland och Estland.
Ett tekniskt avancerat uppdrag
Projektet är omfattande och tekniskt avancerat. GRK kommer att genomföra geotekniska undersökningar, designa fundament, stolpsättningar och elektriska strukturer samt installera och konstruera kontaktledningssystemet. Dessutom ingår planering och konstruktion av kraftförsörjning för järnvägssträckan.
– Vi kommer att använda ett 2×25 kilovolt elektrifieringssystem, vilket redan är i bruk på flera järnvägssträckor i både Finland och Estland. I Finland har vi lång erfarenhet av detta system, vilket ger oss en stabil grund för att genomföra projektet framgångsrikt i Estland, säger Mikko Nyhä, affärsområdeschef för järnvägsverksamhet på GRK Suomi Oy.
Långsiktig underhållsansvar
Efter färdigställandet av elektrifieringen kommer GRK även att ta över underhållet av den aktuella järnvägssträckan. Detta är anmärkningsvärt, eftersom järnvägsunderhåll tidigare inte har outsourcats i någon större omfattning i Estland. Kontraktet ger beställaren möjlighet att förlänga underhållsavtalet upp till fyra gånger, där varje förlängning kan gälla i fem år.
– Vi har god erfarenhet från Finland, där vi ansvarat för underhållet av järnvägar i både huvudstadsregionen och sydvästra Finland samt elektrifierat järnvägsnätet i Tammerfors. I praktiken ansvarar vi för att järnvägen alltid är i trafiksäkert skick. Underhållet omfattar bland annat dygnet runt-beredskap, inspektioner, planerade underhåll och felreparationer, förklarar Nyhä.
En viktig milstolpe för GRK och Estland
För GRK innebär det inte bara en betydande affär utan också en möjlighet att bidra till landets gröna omställning med erfarenhet och expertis från liknande projekt i Finland.
Källa: Verkkouutiset