Den litauiska regeringen vill påskynda byggandet av den europeiska järnvägslinjen Rail Baltica mellan Kaunas och Panevėžys för att snabbare koppla samman de litauiska och polska delarna av projektet.
Julijus Glebovas, Litauens vice transport- och kommunikationsminister, har nyligen träffat ledarna för de företag som arbetar med Rail Baltica i Litauen. Han betonade att byggandet av järnvägen måste påskyndas för att få till stånd en så snabb förbindelse som möjligt mellan Litauen och Polen.
Projektets tempo måste ökas
– En av de viktigaste åtgärderna för att nå detta mål är att optimera resurserna och fokusera på de delar av projektet som direkt förbinder oss med väst och möjliggör tågtrafik, säger Glebovas.
Han lyfter även fram järnvägens strategiska betydelse för militär mobilitet och nationell säkerhet och understryker att projektet ska vara klart senast år 2030.
Byggarbetet utvidgas
I Litauen pågår just nu byggandet av en 46,3 kilometer lång sträcka av Rail Baltica mellan Kaunas och Panevėžys. Senare i år planeras arbetet att utvidgas till totalt 114 kilometer, vilket motsvarar 43 procent av den första fasen av projektet.
AB LTG Infra, det statliga företag som ansvarar för bygget i Litauen, har lovat att öka byggtempot. Samtidigt har man redan i år påbörjat planeringen av den 78 kilometer långa sträckan mellan Kaunas och Ramygala.
Nytt arbetssätt för att snabba på projektet
För att få upp farten har LTG Infra förändrat projektets styrning. Tidigare ansvarade det baltiska gemensamma företaget RB Rail för vissa kontrakt i Litauen, men nu tas dessa över av LTG Infra. Man har också ingått avtal med internationella aktörer som den spanska planeringsfirman IDOM och byggföretaget Rizzani de Eccher. Det gör det möjligt att fortsätta planeringen och bygget av Nerisbron, en viktig del av järnvägssträckningen.
Arbetet med markanvändning och fastighetsförvärv för sträckan från den polska gränsen till Jiesia i Kaunas är redan klart, och ett planeringskontrakt för detta avsnitt förväntas snart undertecknas.
Fortsatt finansiering från EU
Hittills har 1,6 miljarder euro anslagits till Rail Baltica i Litauen. Målsättningen är att en tredjedel av de medel som EU har avsatt för projektet ska användas under året.
Litauens transportminister Eugenijus Sabutis har vid möten med EU:s transportkommissionär och andra höga befattningshavare i Bryssel framhållit vikten av att öka de europeiska investeringarna i Rail Baltica och andra strategiska transportprojekt i Litauen. Frågan var även uppe på agendan vid ett möte mellan de litauiska och polska transportministrarna i Warszawa tidigare i år.
Ett av Baltikums största infrastrukturprojekt
Rail Baltica är det största järnvägsinfrastrukturprojektet i Baltikum och kommer att förbinda Tallinn, Pärnu, Riga, Panevėžys, Kaunas, Vilnius och Warszawa. Den totala sträckningen i de baltiska länderna blir 870 kilometer, varav 392 kilometer i Litauen, 265 kilometer i Lettland och 213 kilometer i Estland.
Källa: Litauens transport- och kommunikationsministerium