Daimler Buses tar ett helhetsgrepp om elektrifieringen av kollektivtrafiken genom sitt dotterbolag Daimler Buses Solutions, som nu ska genomföra en fullskalig elektrifiering av HTM Personenvervoer NV:s bussdepå i Haag, Nederländerna. Detta projekt markerar ett viktigt steg mot en mer hållbar kollektivtrafik.
Daimler Buses Solutions kommer att ansvara för implementeringen av depåns "e-system", vilket innefattar installationen av 41 laddstationer med totalt 122 laddpunkter, hantering av laddningsprocesser och tillhörande mjukvara. För att lyckas med detta ambitiösa projekt har Daimler samarbetat med ledande aktörer inom elektromobilitet, däribland ABB E-mobility, Batenburg Techniek och IVU Traffic Technologies AG.
Används för snabbladdning
Depån kommer att utrustas med 28 laddstationer på plats och ytterligare 13 stationer fördelade på tre andra platser i bussoperatörens nätverk. Dessa stationer kommer att användas för snabbladdning under dagen för att snabbt få tillbaka bussarna i trafik, med kapacitet upp till 360 kW. Nattetid kommer varje station att kunna ladda upp till fyra elbussar, var och en med en kapacitet på upp till 90 kW.
Målet: En smidig laddningsprocess
Erfarenheter från Oslo har visat att infrastrukturen kring elbussar, såsom laddstationer och laddningshantering, är lika viktiga som bussarna själva för att undvika driftsstörningar. Genom att Daimler Buses dotterbolag tar ett helhetsansvar för infrastrukturen ökar möjligheterna att säkerställa en smidig laddningsprocess.
Projektet är planerat att vara färdigställt och redo för elektrisk drift under det tredje kvartalet detta år. Daimler Buses ser ut att bli leverantör av bussflottan, med en första leverans om minst 95 batteridrivna Mercedes-Benz eCitaro-bussar, även om det slutgiltiga antalet ännu inte är bestämt.
Källa: Daimler Buses