Great Western Railway (GWR) undersöker en ny snabbladdningsteknik för batteridrivna tåg som kan revolutionera brittisk järnvägstrafik och introducera miljövänliga tåg på mindre trafikerade sträckor.
Den nyskapande tekniken, framtagen under tre år av specialistingenjörer, erbjuder en lösning på utmaningen att tillhandahålla pålitliga, helt batteridrivna tåg som kan uppfylla tidtabeller på sekundära linjer och göra dieseldrift överflödig.
Åtta gånger mer än Teslas Supercharger
Systemet kan leverera upp till 2.000 kW i laddningskapacitet, vilket är åtta gånger mer än Teslas Supercharger. Vid en station i West Ealing, en förort till London, har tekniken testats i verkliga förhållanden. Tåget laddas där på endast 3 ½ minut innan det fortsätter sin resa till Greenford.
Tidigare har batteriers begränsade räckvidd hindrat deras användning på längre sträckor, men denna ledande branschinnovation kan banbryta för batteridrift på Storbritanniens sekundära järnvägar och hjälpa till att uppnå regeringens och järnvägsindustrins mål om noll koldioxidutsläpp till 2050.
Minimal påverkan
Teknisk direktör för GWR, Dr. Simon Green, förklarar:
- Äntligen finns en kombination av batterikapacitet och laddningsteknik som möjliggör för ett regionalt tåg att följa samma tidtabell som ett dieseltåg, samtidigt som det laddas säkert och med minimal påverkan på det lokala elnätet.
Storbritanniens transportminister Huw Merriman tillägger att denna regeringsstödda testning kan bana väg för mer miljövänliga resor för miljontals passagerare och bidra till att uppnå landets klimatmål.
Snabb installering mellan rälsen
GWR:s laddningssystem skiljer sig från andra teknologier genom att det snabbt kan installeras mellan rälsen med minimal störning av befintlig trafik. Det använder korta laddningsskenor som endast är aktiva under laddning, i kontrast till ständigt aktiva tredje rälssystem. Laddningen sker via infällbara strömavtagare som matas från batteribanker vid sidan av spåret.
GWR har genomfört simuleringar på andra lokala linjer för att se hur systemet kan utökas, vilket potentiellt kan minska företagets utsläpp med över 1.700 ton CO2e årligen. Hoppet är att tekniken kan komma att användas på över 80 mindre trafikerade linjer i Storbritannien.
Efter mer än 1.500 timmars stationära tester och en veckas testkörningar på nätet, visar GWR:s batteridrivna tåg lovande resultat för framtiden inom grön järnvägstrafik.
Källa: GWR