Hamburgs hamnoperatör HHLA utforskar aktivt nya användningsområden för Hyperloop, det revolutionerande transportsystemet föreslaget av Elon Musk. Med potentialen att revolutionera containertransporter över kortare avstånd överväger HHLA nu Hyperloop som en möjlig lösning för att transportera varor snabbt och effektivt mellan högtrafikerade hamnar och industriella nav.
Av: Markku Björkman
Asien, Nordamerika och Europa är de primära regionerna under övervägande, med fokus på hamnar som hanterar minst tre miljoner containrar årligen.
I samarbete med Hyperloop Transportation Technologies (HTT), har HHLA utvecklat en transportkapsel anpassad för att accelerera containrar genom rörledningar med hastigheter upp till 600 km/h. Denna kapsel kan hantera både standardcontainrar och större varianter, och har kapacitet att flytta upp till 2800 boxar dagligen.
Forskning pågår för fullt
Trots entusiasmen för teknologin och dess miljöfördelar, erkänner HHLA att kommersiell användning av Hyperloop ligger ett decennium eller mer i framtiden. Forskningen är i full gång med internationella team i USA, Frankrike och Spanien, och även om det finns planer för testbanor är det ännu ingen uppgift för HHLA att bygga själva rörinfrastrukturen.
Professor Thomas Schüning vid universitetet i Emden/Leer ser teknologins potential att avlasta trafik och förbättra livskvaliteten i städer genom att minska antalet lastbilar på vägarna.
Större rör
Även om större rör kommer att krävas, vilket ökar byggkostnaderna, framhåller han att energibehovet och därmed driftskostnaderna skulle vara betydligt lägre än för dagens tågsystem på grund av avsaknaden av luftmotstånd i ett nästan vakuumliknande tillstånd.
Medan HHLA visar upp en virtuell demonstration av systemet, väntar industrin med spänning på att se hur Hyperloop-teknologin kommer att forma framtidens transportinfrastruktur och möjligen omforma logistiklandskapet för hela regioner.