Brobyggardagen presenterade spektakulära byggen och en nyutsedd "Årets Brobyggare”

Broarna i Olskroken som ska öka kapaciteten och förbättra järnvägssituationen väster om Göteborgs Centralstation. Mattias Emanuelsson, Madelene Staf, och Andreas Lundgren vid Peab föreläste om projektet. FOTO: Trafik Göteborg

Storstilade brittiska och nyskapande svenska broprojekt stod på programmet när årets upplaga av Brobyggardagen genomfördes på Svenska Mässan i Göteborg. Där utsågs också Morgan Johansson vid Norconsult till Årets Brobyggare 2023. Han belönades bland annat för sin forskning om hur stora explosionslaster konstruktioner kan utsättas för.

Av: Anders Carlsson

Brobyggardagen är ett årligen återkommande evenemang som arrangeras av branschföreningen Brosamverkan. Dagen består av en mix av föreläsningar och utställare som informerar om sin verksamhet och sina produkter.

Årets utländska bidrag på programmet kom från England. Simon Bretherton vid Suffolk County Council berättade om en rörlig bro i Lowestoft på östkusten med spektakulär design och öppningssätt över den trafikerade kanalen. 

Därefter presenterade Alan Price vid Align en 3,4 kilometer lång broetapp väster om London för höghastighetsjärnväg på sträckan London-Birmingham, det så kallade High Speed 2-projektet. Bron byggs med prefabricerade element från en fältfabrik. Elementen lyfts med en specialbyggd kran och spänns ihop ett efter ett på ömse sidor om varje brostöd tills de möter angränsande stöd.

De svenska projekten i årets program var ett brokoncept för Norrbotniabanan där platsbyggda broar ersätts av standardiserade broar (se separat artikel i detta nummer av Nordisk Infrastruktur). 

Vidare broar i Olskroken i Göteborg och en akvedukt för Mölndalsån vid Liseberg. 

Broarna i Olskroken kommer att öka kapaciteten och förbättra järnvägssituationen väster om Göteborgs Centralstation medan akvedukten byggs för att möjliggöra byggandet av Västlänkens dubbelspår.

 På programmet fanns också betongnyheter i Eurokoderna och dess påverkan på brobyggandet, vad väderbeständigt stål kan bidra med samt en bro där cementinnehållet halverats och ersatts med slagg.

 

b
Morgan Johansson, teknisk specialist vid Norconsult AB har utsågs till ”Årets Brobyggare 2023” på Brobyggnadsdagen i Göteborg den 29 januari.

 

Teknisk specialist blev Årets Brobyggare

 Programmet avslutades med att ”Årets Brobyggare 2023” utsågs. Äran och ett resestipendium på 50000 kronor tillföll Morgan Johansson, teknisk specialist vid Norconsult AB och adjungerad professor på Chalmers vid avdelningen för konstruktionsteknik inom området Tillämpad konstruktionsteknik. 

 Ur prismotiveringen: ”Årets brobyggare har utmärkt sig genom att ha bidragit till utvecklandet av beräkningsmetodik för FE-modellering av armerade betongplattor såväl som för impulsbelastade konstruktioner, något som medfört att många ingenjörer hittat rätt nivå och fokus i dagens kraftfulla systemberäkningsverktyg. Rekommendationer som i dag blivit branschstandard.”

– FE står för finita element, ett sätt att räkna på strukturer som bland annat har använts inom både byggindustrin och flygindustrin. Det innebär i princip att du delar upp det du vill studera, en balk till exempel, i mindre delar. Sen har du olika smarta matematiska samband som förenklar det här. Du kan titta på en godtycklig form av struktur – godtyckliga laster helt enkelt, säger Morgan Johansson, och fortsätter:

– Det jag har jobbat med på olika sätt är att ta fram rekommendationer på hur det här ska användas och tolkas i praktiken. Resultaten som vi tog fram rekommenderas i dag av Trafikverket och tillämpas bland annat i brobranschen.

 Morgan Johansson belönades också för att han ”är en av branschens främsta när det kommer till att ta fram lämpliga explosionslaster och impulsbelastning på vår infrastruktur”. 

– Jag disputerade på Chalmers och tog en examen 2000. Doktorandprojektet finansierades av det som hette Räddningsverket och i dag MSB. Det var så jag kom in på de här bitarna. Jag fortsatte sedan och tog fram broschyrer med beräkningsanvisningar när jag kom ut i verklighet och blev konsult.

 

b
En 3,4 km lång broetapp byggs väster om London för höghastighetsjärnväg på sträckan London-Birmingham, det så kallade High Speed 2-projektet. Alan Price, vid Align JV, föreläste om projektet på Brobyggardagen.
FOTO: HS2

Utmaningen var att kunna beräkna explosionslaster på ett enkelt sätt. Han fick fortsättningsvis finansiering av Räddningsverket/MSB.

– Jag har tagit fram hur man räknar på det här med papper och penna. Då kommer du ner på en mycket enklare nivå och får en överblick om vad du håller på med helt enkelt. 

 I dagens oroliga värld med krig och sprängdåd har kunskap om explosioners inverkan på betongkonstruktioner hög aktualitet. 

– Det fanns ju en tid i Sverige där det inte ansågs bli krig. Men den som var ansvarig på Räddningsverket på den tiden insåg att det här är en kunskap som behövs. Och att det är någonting vi ska försöka bygga upp. 

 Slutligen belönades Morgan Johansson för att ha handlett över 110 civilingenjörer i deras masterexamensarbeten ”och är en uppskattad mentor åt många som genom sitt engagemang sprider entusiasm för att lära, lösa problem och driva utvecklingen framåt”. 

– Jag har varit aktiv med det här i ungefär 25 år, ända sedan jag var doktorand. Flera av studenterna har nått höga befattningar och jag har till och med varit handledare åt min nuvarande chef. Jag brukar därför säga: Var snäll mot dina exjobbare, du vet inte om dom kommer bli dina överordnade.