I hjärtat av London, där historiens vingslag möter framtidens visioner, har HS2-projektet, Storbritanniens ambitiösa höghastighetsjärnvägsprojekt, nått en milstolpe. En tredje tunnelborrningsmaskin (TBM), döpt till Emily, har påbörjat sin resa genom Londons underjord.
Med en vikt på cirka 1 700 ton, har Emily tagit sig an uppgiften att gräva en 5 440 meter lång tunnel under stadens nordvästra förorter, en sträcka lika imponerande som en Saturn V månraket, men utan raketens eld och brak.
Även om uppskjutningen av Emily kanske inte var lika dramatisk, är igångsättningen av dess skärhuvuden mer än bara ett litet steg för HS2-projektet. Tunnelborrningen under London utgör några av projektets mest komplexa operationer. Det kanske inte är interstellärt, men många ingenjörer skulle hävda att HS2 under London hade varit enklare om det faktiskt var det.
Emily - en hyllning till Ealings historia
TBM Emilys komplicerade konstruktionsprocess ägde rum vid HS2:s Victoria Road-anläggning i västra London, i stadsdelen Ealing. Maskinen, som sträcker sig över 120 meter, har fått sitt namn efter Emily Sophia Taylor, en betydande gestalt i Ealings historia. Taylor etablerade ett banbrytande mödravårdssjukhus i stadsdelen innan hon själv bröt ny mark och blev Ealings första kvinnliga borgmästare.
Emily är nu bokstavligen en markbrytande maskin, som arbetar för att skapa en del av den 13 440 meter långa Northolt-tunneln. Uppgiften att borra nästan hälften av tunnelns längd innebär att Emily kommer att borra genom Ealing från Victoria Road Crossover Box, nära den tillfälliga HS2-terminalen vid Old Oak Common, mot nordväst ut ur London till Greenpark Way i Greenford.
En jätte på djupet
TBM Emily anlände till Storbritannien som ett jätteprojekt i platt paket, större än vad man normalt skulle förvänta sig hitta i Ealings skandinaviska möbelvaruhus. Tillverkad av tunnelborrningsspecialister från Herrenknecht i Tyskland, levererades Emily komplett utan att några skruvar, paneler eller insexnycklar saknades. Denna enorma tubulära jätte monterades under jord av ett specialistteam från Skanska Costain STRABAG joint venture, som hanterar denna del av den 230 kilometer långa sträckan från London till Birmingham.
Ingenjörer kanske beundrar hennes slanka form, men det finns inget älvlikt med TBM Emily. En formidabel skärhuvuddiameter på 9,11 meter ger henne en omfång som är tillräckligt stor för att gräva ut den överdimensionerade hålighet som krävs för att klä HS2-tunnlarna. Specifikt utformad för att navigera genom Londons mjuka lera, fungerar TBM som en "jordtrycksbalansmaskin", vilket garanterar effektivitet i markuttagningen.
Borrningen tar över ett år att slutföra
- Vi arbetar för fullt med konstruktionen av HS2, för att leverera tunnlarna som HS2-tågen kommer att färdas genom under London, säger Malcolm Codling, projektledare på HS2 Ltd. James Richardson, VD för Skanska Costain STRABAG, tillade att HS2:s tunnelteam i London nu är på god väg att leverera en ny järnväg till hjärtat av London med lanseringen av TBM Emily.
- Senare i mars kommer vi att lansera TBM Anne. Tillsammans kommer Emily och Anne att bilda tunneln från Old Oak Common till Greenpark Way, där de kommer att möta TBMs Sushila och Caroline, som redan är halvvägs genom sina resor från West Ruislip.
Northolt-tunneln, som förbinder det nya "superhubben" Old Oak Common med West Ruislip vid Londons nordvästra kant, byggs i två sektioner. Medan TBMs Sushila och Caroline fräser fram sydost, leder Emily och Anne grävningen åt motsatt håll. Tillsammans kommer Emily och Anne att täcka 5 440 meter av de två tunnlarna. TBM Anne är schemalagd att följa efter Emily senare i mars. Deras grävning kommer att ta över ett år att slutföra. Inte riktigt i raketfart, men definitivt lika komplext som raketvetenskap.
Källa: HS2-Projektet/ High speed project