HS2 Ltd, företaget bakom Storbritanniens höghastighetstågsprojekt, har påbörjat byggandet av den banbrytande stationen Birmingham Curzon Street. Stationen, som är den första helt nya intercity-terminalen byggd i Storbritannien sedan 1800-talet, är en viktig del i utvecklingen av västra Midlands ekonomiska framtid.
Birmingham Curzon Street Station representerar början på ett femårigt byggprojekt i centrala Birmingham och utlovar stora sociala och ekonomiska möjligheter. Det omfattande byggprojektet har förvandlat Digbeth-området, och arbetet med tillfarterna och markberedningen har redan utförts av entreprenören Mace Dragados Joint Venture (MDJV).
Ger många arbetstillfällen
Sir Jon Thompson, verkställande ordförande för HS2 Ltd, framhåller att stationen och dess offentliga områden kommer att skapa omfattande möjligheter över hela Birmingham. Byggfasen, som nu inleds, väntas ge många jobbtillfällen och ytterligare ekonomiska fördelar för regionen.
Arbetet med stationens fasad börjar sommaren 2025, medan konstruktionen av stålverket till hallen och taket startar under hösten samma år. Den interna inredningen planeras att påbörjas i slutet av 2025 och avslutas 2028. Tester och idrifttagning beräknas ske mellan sommaren 2026 och hösten 2028, med höghastighetståg till London Old Oak Common, och eventuellt till Euston Station, som förväntas börja trafikera linjen någon gång mellan 2029 och 2033.
Curzon Streets arv
HS2:s påstående om att Birmingham Curzon Street skulle vara den första nya intercity-terminalstationen sedan 1800-talet har mött viss skepticism, särskilt från invånarna i den skotska hamnstaden Leith. Deras Central Station, invigd 1903, betjänade enbart den korta sträckan till Edinburgh, vilket tekniskt sett gjorde resan intercity. Leith Central stängde 1952, och förväntningarna på Birmingham Curzon Streets långsiktiga arv är betydligt högre.
Källa: HS2-project