Uppsala, en av Sveriges snabbast växande kommuner, inleder nu bygget av en spårväg för att möta den ökande befolkningstillväxten och säkerställa en pålitlig och hållbar kollektivtrafik. Efter långvarig utredning och planering har kommunstyrelsen godkänt starten av byggnationen av 17 kilometer spårväg och dess infrastruktur.
Upphandlingen för projektet, värt cirka fem miljarder, omfattar totalentreprenad och involverar även konstruktionen av en 900 meter lång bro över Fyrisån.
– Äntligen har det blivit dags att hitta en utförare av det här stora och viktiga projektet. Spårvägen kommer tillsammans med utbyggnaden av järnvägen ge oss pålitliga och smidiga kommunikationer och skapa jobbtillfällen i hela regionen, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande.
Det första steget av upphandlingen är en så kallad prekvalificering, där företag som är intresserade av att utföra det stora arbetet får anmäla intresse. Därefter granskas företagen och de som lever upp till kraven får lämna konkreta anbud under det ordinarie upphandlingsförfarandet. Anbudsperioden börjar i mitten av maj.
– Intresset har varit jättestort från företag i hela Europa. Vi söker en samarbetspart med stor erfarenhet av att hantera liknande projekt med mycket hög komplexitet. Vi behöver känna oss trygga med att vår framtida samarbetspart har förmåga att bland annat bygga spårväg i en befintlig stad med tydlig styrning mot att spårvagnarna ska rulla senast 2029, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun.
Uppsala spårväg byggs för att hantera stadens expansiva tillväxt och förväntas ha 330 000 invånare år 2050. Med en total sträcka på 17 kilometer och 22 hållplatser, inklusive Uppsala C och en ny tågstation i södra Uppsala, syftar spårvägen till att minska trängseln på gatorna och möjliggöra hållbar tillväxt. Den ena spårvägslinjen passerar Gottsunda och Rosendal medan den andra grenen går via Ulleråker.
Källa: Uppsala kommun