Under en extremt hård vinter, långt mer utmanande än vanligt, har avbokade tåg, fordon som gått sönder och begränsad verkstadskapacitet skapat svårigheter för resenärerna. Monica Lingegård, VD för SJ, gick tidigare i år ut med ett ”förlåtelsebrev” till kunderna och lovar förbättringar i både kundkommunikation och verkstadstiderna inför nästa vinter.
På Västra stambanegruppens medlemsmöte nyligen närvarade VD Ingela Bendrot från Nya Ostkustsbanan samt Mälardalsrådets ordförande Jens Sjöström och generalsekreterare Maria Nimvik Stern. Dessa representanter från båda organisationerna delade med sig av sina insatser inom påverkansarbetet.
Lingegård framhöll även de historiskt stora investeringarna som SJ nu genomför, särskilt med införandet av en ny fordonsflotta där flera av de nya tågen kommer att trafikera sträckan mellan Stockholm och Göteborg.
Samtidigt delar Västra stambanekommunerna och SJ oro inför de omfattande arbeten som planeras att utföras mellan Göteborg och Alingsås under 2025-2026, vilket markerar den första av sex etapper.
"Jag saknar resenärsperspektivet hos Trafikverket. Kontaktledningsbytena måste genomföras men på det sätt som upphandlingen genomförts så har lägsta pris prioriterats och begränsad hänsyn har tagits till den resenärspåverkan som detta kommer få", menade Lingegård.
"Det är klart vi är oroliga för hur konsekvensen för personresor och godstrafik på stambanan, när trafiken kommer gå ned till enkelspårdrift delar av banan under upp till 15 år", menar Västra stambanegruppens ordförande Adam Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Falköping.