Trafikverkets första 50-timmars-avstängning, i mitten av mars, blir deras första. Denna avstängning är en regelbunden del av underhållet för järnvägen i Södra regionen.
‒ Underhållet av vår järnväg pågår hela tiden och att några gånger på per år stänga av delar av järnvägen under 50 timmar skapar nytta på flera sätt. Det är ett sätt att samordna flera olika typer av arbeten för att vara strategiska och effektiva i vårt arbete, säger Ola Malmberg, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverkets Södra region.
Tågtrafiken på delar av Södra regionens järnvägsnät stoppas under denna period. Detta inkluderar stopp på Södra stambanan mellan Hässleholm och Lund, sträckan Älmhult-Diö, Malmö C, Hässleholm C, samt i Citytunneln i Malmö. Underhållsarbete av olika slag genomförs på dessa platser, såsom spårriktning, signalarbete, växelarbete och besiktning av kontaktledningar.
‒ Nästa avstängning är planerad under april, då kör vi 50 nya intensiva arbetstimmar, säger Ola Malmberg, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverkets Södra region.
Avstängningen av Citytunneln i Malmö utnyttjas på fler sätt än med underhållsarbeten på järnvägen.
‒ I tunneln hålls en omfattande blåljusövning tillsammans flera olika aktörer under ledning av Trafikverket. Övningen görs för att förbereda Polisen, Räddningstjänsten, SOS och Trafikverket på att lösa kriser som kan uppstå i Citytunneln, säger Ola Malmberg, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverkets Södra region.
Källa: Trafikverket