Umeå hamn står som en modell för grön transportinfrastruktur i en pilotstudie som syftar till att förstärka den Gröna Sjöfartskorridoren mellan Umeå och Vasa.
Ett samarbetsprojekt har inletts för att göra Umeå hamn till en föregångare och demonstrationsplats för ett system, med målet att stärka och utvidga de gröna sjöfartskorridorerna som har initierats inom EU. Projektet inkluderar undersökningar kring fossilfria driftsmetoder inom hamnen, hur man kan underlätta för andra aktörer att genomföra fossilfria operationer, stödja speditörer och varuägare i att uppnå sina miljömål samt hur man kan rapportera och redovisa utsläpp och transportuppdrag för noden.
– Det räcker inte med att fokusera på den miljöpåverkan som sker vid förflyttningen mellan noder i transportsystemet, utan vi behöver också fånga de miljöutsläpp som sker i transportsystemets olika noder, säger Mikael Lind, Adjungerad Professor Maritim Informatik, vid RISE.
Projektet initierades av Kvarken Ports och RISE, där RISE är huvudansvarig för projektledningen. Det genomförs i samarbete med Kvarken Ports, Wasaline, Norra Timber, Green Cargo och Kalmar/Cargotec. Projektet pågår från november 2023 till november 2024 och finansieras delvis av Vinnova.
– Vi sätter stor vikt på samarbetet med projektparterna och RISE som besitter kunskapen och bredden att kunna driva den här typen av projekt. Vi hoppas att Umeå hamn kan bli en föregångare för andra hamnar i den gröna omställningen, säger Nederstedt.
Vasa stad, Umeå kommun, Umeå Hamn AB, Umeå Kommunföretag AB, Wasaline och Kvarken Ports har undertecknat ett intentionsavtal om att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa. Avtalet innebär ett starkt åtagande för att främja hållbar trafik och samarbete mellan städerna och deras aktörer. Samarbetet syftar till att göra förbindelsen klimatneutral år 2030.
– I projektet kommer vi att rigga en s.k. systemdemonstrator där information om klimatpåverkan fångas och delas till hamnens intressenter. Det vi mäter kan vi förstå och förändra och idag ställs allt större krav från transportköpare om hållbara operationer och redovisning av transportsystemets miljöavtryck, säger Sandra Haraldson, Senior forskare vid RISE.
Umeå hamn har redan en framstående position inom innovations- och utvecklingsprojekt för att modernisera och säkerställa framtiden för hamnen. Detta är särskilt viktigt då godsvolymerna ökar stadigt och Umeå hamn spelar en central roll i regionen, med ett upptagningsområde som sträcker sig över till Finland, ner till Örnsköldsvik, upp till Skellefteå och långt in i landet mot Norge. Utvecklingen av hamnen stärker också Umeås position som ett viktigt logistiskt centrum i norra Europa.