Enligt nya beräkningar från Västerbottningen skulle en fullständig renovering av Inlandsbanan kosta 11,5 miljarder kronor. Diskussionen om statens eventuella finansiella bidrag pågår, med Moderaterna som tidigare utlovade lån för att upprusta banan, enligt Inlandsbanan AB:s VD, Otto Nilsson.
För Inlandsbanan AB har det varit en utmaning att få med finansieringen av banans upprustning i den nationella infrastrukturplanen. Därför har de föreslagit att staten garanterar lån för projektet, som för närvarande uppskattas till 11,5 miljarder kronor. Detta skulle möjliggöra att godståg kan köra i upp till 100 kilometer i timmen och att framtida persontrafik kan nå hastigheter på upp till 130 kilometer i timmen, förklarar Otto Nilsson för Västerbottningen.
Inlandsbanan, som byggdes för ungefär ett sekel sedan, har flera sektioner som är i akut behov av upprustning. Enligt samma källa behöver både sliprar, räls och kringutrustning som växlar och signalsystem kompletteras eller bytas ut. Dessutom övervägs att ersätta de gamla dieselloken med vätgasdrivna lok för att minska miljöpåverkan och kostnader, vilket skulle vara billigare än att elektrifiera hela banan, skriver tidningen.