Stockholm Norvik Hamn har fått comprehensive-status enligt EU:s TEN-T-regler, vilket möjliggör att den kan söka stöd från EU för att utvecklas som en central knutpunkt för hållbara transporter och energiförsörjning. Detta följer efter en politisk överenskommelse mellan EU-parlamentet och Europeiska rådet om en reviderad TEN-T-förordning som förväntas träda i kraft i april 2024.
Den nya statusen öppnar möjligheter för finansiering och stöd från EU, vilket kan bidra till att förbättra infrastrukturen och erbjudandet vid Stockholm Norvik Hamn i Östersjöregionen, främja tillväxt, skapa jobb och främja hållbara affärspraxis.
– Det är ett välkommet besked att Stockholm Norvik Hamn framöver har en status inom EU:s transportnätverk. I våra utvecklingsprojekt är det viktigt att ha möjlighet att kunna söka extern finansiering och det här beskedet ger oss ytterligare kraft till att bibehålla och utveckla Stockholm Norviks position som en toppmodern hamn för framtiden, säger Magdalena Bosson, vd för Stockholms Hamn.
EU:s transeuropeiska transportnät syftar till att skapa en effektiv och sammanhängande transportinfrastruktur i hela EU, inklusive järnvägar, vattenvägar, vägar och hamnar. En ny överenskommelse innebär att hamnars status inom nätverket nu också bedöms utifrån deras bidrag till energiomställningen. Detta erkänner hamnarnas roll för att främja hållbarhet och innovation, med betoning på exempel som Stockholm Norvik Hamn.
EU:s förslag till översyn av TEN-T-förordningen fokuserar på att främja grön mobilitet genom att öka användningen av järnväg, närsjöfart och inre vattenvägar, vilket förväntas bidra till att minska de negativa effekterna av transportsektorn och skapa en hållbarare transportinfrastruktur fram till 2050.