Lygg, den finska flygtransportplattformen, introducerar en ny passagerarrutt mellan Helsingfors, Örebro och Linköping, vilket tidigare endast var tillgängligt för godstrafik.
VD:n för Lygg, Roope Kekäläinen, framhäver att den svenska marknaden, som vanligtvis utmanar traditionella flygbolag, erbjuder en mängd möjligheter för bolagets affärsmodell.
Den nya direktförbindelsen mellan Helsingfors, Örebro och Linköping kommer att resultera i stora tidsbesparingar för affärsresenärer och därigenom minska arbetsgivares kostnader.
”Tidigare var affärsresenärer tvungna att flyga via Helsingfors till Stockholm och därifrån vidare till mellansverige med exempelvis hyrbil. I synnerhet den direkta anslutningen och väntetiderna på bara några minuter frigör enormt mycket tid och sparar dessutom på kostnaderna, eftersom affärsresenärer som reser till mellansverige nu kan göra sina tjänsteresor samma dag. Tidigare behövde man avsätta två eller till och med tre dagar för att resa”, berättar Roope Kekäläinen, medgrundare och vd på Lygg.
”Dessutom minskar direktanslutningen koldioxidutsläppen med upp till 40–50 procent jämfört med den indirekta anslutningen. Minskningen av kostnaderna att bli ännu större genom att det förnybara flygbränslet SAF införs till 100 procent på denna sträcka i slutet av året”, fortsätter han.
Behovsbaserat för att trygga lönsamheten
De traditionella flygbolagen har nyligen angett öppet att de upplever att Sverige är en för avlägsen och dyr marknad, men ur Lyggs perspektiv är situationen en annan.
”Det har uppstått ett allt större vakuum när det gäller flygförbindelser på marknaden i och med coronaperioden. Den traditionella affärsmodellen kan inte fylla det eftersom flygvolymerna inom Sverige är för små för att bedriva en lönsam verksamhet. För vårt flygbolag är situationen den motsatta: I Sverige finns det enorma mängder globala storbolag och lokala mindre företag som kräver resor för att bli framgångsrika, och vår affärsmodell gör det möjligt att skapa avtalsenliga rutter efter behov”, förklarar Kekäläinen.
”Vi flyger aldrig i onödan, vilket gör vår modell riskfri för alla parter. Lygg varken äger eller driver flygplansparken, utan vår digitala plattform hjälper kunderna att matcha företagets affärsresebehov med regionala operatörer och en flygplanspark av rätt storlek. Vi skapar direkta ruttpar för det befintliga behovet, vilket garanterar bolaget lönsamhet i verksamheten, de förbindelser företagen behöver, betydande tidsbesparingar för resande medarbetare och förutsättningar för tillväxt och utveckling i områdena”, säger Jari-Jussi Viinikkala, medgrundare och ekonomichef på Lygg.
Större flygplan ger flexibilitet
I samband med invigningen av triangelrutten Helsingfors-Örebro-Linköping utökas storleken på flygplanet som trafikerar den till 33 platser. Det möjliggör flexibilitet när exempelvis antalet passagerare varierar mellan olika dagar.
”Den större storleken på flygplanen sänker tröskeln för nya företagskunder att välja rutten nu när den öppnats för att betjäna våra befintliga avtalskunder. Vi vet att det finns mycket större regional efterfrågan på rutten, men inte tillräckligt för de gamla affärsmodellerna. Vår affärsidé bygger på att tillhandahålla en tjänst som är anpassad efter verkliga affärsresebehov, inte på att maximera flygresandet. Det möjliggör skalbarhet på ett hållbart sätt och fungerar med både små och stora massor oavsett var de befinner sig”, fortsätter Kekäläinen.