Ny teknik pilottestats i Göteborgs Hamns största infrastrukturprojekt någonsin

I hamnen testas utsläppsfria grävarbeten genom en elgrävmaskin som får el via en vätgasgenerator. Foto: Göteborgs Hamn

Under de senaste veckorna har utsläppsfria grävarbeten utförts i ett av Göteborgs Hamns största infrastrukturprojekt någonsin. En vätgasgenerator med en helt ny teknik pilottestats i projektet.

En skalbar vätgasgenerator omvandlar grön vätgas till el i terminalprojektet Arendal 2, vilket möjliggör arbete utan stöd från det fasta elnätet. Detta är särskilt användbart i områden med dålig tillgång på el eller hög belastning på elnätet, som i Göteborgs Hamn.

Generatorn, som är flyttbar och enkel att använda, inkluderar bränslecellsmoduler, kraftelektronik, kylning, hjälpsystem och ett intelligent styrsystem. Hitachi Energy och deras teknikpartner, PowerCell Group, står bakom denna innovativa lösning.

Pilottesterna på Arendal 2 är den första demonstrationen av denna vätgasgenerator i en verklig arbetsmiljö. Under de senaste två veckorna har generatorn drivits med grön vätgas från Linde Gas för att förse en laddstation med el. Denna el används sedan för en eldriven grävmaskin från AB Volvo i hamnens infrastrukturprojekt.

"Arendal 2" är Göteborgs Hamns största hamnutbyggnad sedan 70-talet och förväntas vara klar innan årets slut. Projektet innefattar skapandet av 140 000 kvadratmeter ny terminalyta och använder innovativa tekniker som stabilisering och solidifiering av förorenade muddermassor, vilka har testats sedan projektets början 2016.

Vätgas perfekt i hamnmiljö
Göteborgs Hamn har som mål att minska hamnrelaterade CO2e-utsläpp med 70 procent. Stort fokus ligger på att skapa förutsättningar för sjöfartens och landtrafikens omställning genom fossilfri infrastruktur och tillgång till en mix av alternativa bränslen.

Vätgas har en växthusgasreducerande potential i alla dessa delar. Det menar Viktor Allgurén, som är innovationschef på Göteborgs Hamn AB:

– I en blandad och energiintensiv verksamhet som en hamn är finns väldigt många användningsområden. Det kan vara som bränsle för lastbilar, lok eller hanteringsutrustning i terminalerna, för framdrift av fartyg, eller för att stötta elnätet när ett fartyg är elanslutet vid kaj. Så användningen av vätgas passar perfekt in i hamnkontexten.

b
Arendal 2 är den största hamnutbyggnaden i Göteborgs Hamn sedan 70-talet.Foto: Göteborgs Hamn