Den befintliga lagstiftningen är tillräcklig för att möjliggöra för kommunerna att installera laddplatser på offentliga platser. Det framkom i det uppdrag Transportstyrelsen nyligen presenterade för regeringen.
– Vi ger i rapporten vägledning som stöd till kommunerna om hur lagstiftningen bör tolkas när de ska fatta beslut om laddplatser, säger Lars Carlsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen föreslår inga ändringar av regelverken, utan redogör i stället för hur de olika frågorna bör bedömas. Den här vägledningen ska bidra till ökad förståelse om vad som gäller och underlätta vid beslut om laddplatser på allmän platsmark:
– Bedömningarna i översynen bidrar till att undanröja osäkerheter om hur reglerna ska tolkas och kommer att förenkla beslutsfattandet vid anordnande av laddplatser inne i städerna, säger Lars Carlsson.
Kommuner anser att trafikreglerna för laddplatser är oklara angående om parkering på dessa platser kan begränsas i tid och beläggas med avgift.
– Ett fordon som står uppställt på en laddplats är ett parkerat fordon. Enligt gällande regelverk går det då att bestämma om tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering på laddplatsen, säger Lars Carlsson.
I Sverige bor cirka 4,5 miljoner människor i lägenheter. Eftersom elfordon främst laddas i nära anslutning till bostaden, kan tydligare regler för laddplatser på allmän mark göra det möjligt för fler, inklusive hushåll i flerbostadshus, att ladda nära hemmet.
Källa: Transportstyrelsen