Japan lanserar en ny höghastighetstågsträcka, eller shinkansen, som kommer att göra en relativt okänd prefektur mer tillgänglig för resenärer.
Den kustnära Fukui-prefekturen ligger cirka 30 mil väster om Tokyo. Det nya tåget kommer att passera genom staden Fukui, orten Awara och andra platser som sällan nämns i guideböcker, innan det når hamnstaden Tsuruga och lägger till cirka 12 mil till Hokuriku Shinkansens befintliga sträcka mellan Tokyo och Kanazawa.
Dinosaurier
Rutten öppnar en dörr till en del av Japan - känt för dinosaurier, zenmeditation och avkopplande varma källor - dit få internationella resenärer kommer.
Jurassic Japan
Av alla stopp på den nya förlängningen är Fukui den bästa basen för att besöka prefekturens sevärdheter.
Dinosaurier är en av områdets främsta attraktioner, från de robotiska replikerna vid Fukui Station till den lokala maskoten, en leende, grön dino vid namn Juratic, vars ansikte pryder souvenirer över hela staden.
Enormt museum
Det finns god anledning till det. Nära 80 procent av Japans dinosauriefynd gjordes i Fukui, något som Fukui prefektur Dinosauriemuseum i Katsuyama gör ett utmärkt jobb med att detaljera på japanska och engelska.
Strax under en timme från Fukui Station med det klingande Katsuyama-Eiheiji-järnvägen, huserar det enorma museet en samling kvarlevor och utställningar om dinosauriers existens och undergång, plus livsstora animatronikfigurer av en hotfull Tyrannosaurus rex och en långhalsad örtätare. Fossildykningar i den anslutande Katsuyama Dinosaur Park lägger till en hands-on-aspekt som är särskilt väl anpassad för familjer.
Att finna Zen och varma källor På det lokala tåget tillbaka till Fukui kan resenärer som är intresserade av att lära sig om zenbuddhismen stiga av vid Eiheijiguchi Station för att besöka Eiheiji, ett tempel och kloster grundat på 1200-talet av den legendariske zenprästen och forskaren Dogen.
Övernattningsmöjlighet
Resenärer med ett par timmar kan utforska tempelbyggnaderna, men det är också möjligt att planera en övernattning på templet som inkluderar möjligheter till zazen-meditationssessioner och traditionella vegetariska buddhistiska måltider.
Med en extra dag i Fukui är ett annat alternativ att ta det nya snabbtåget till Awara för en traditionell spabehandling. Liksom många små varma källorter i Japan, är det främsta skälet till att de flesta besöker Awara för att tillbringa en natt på ett ryokan-inn, där de blöter sig i mineralrika bad, glider in i yukata-klänningar, slappnar av i tatamimattor och njuter av kaiseki-ryori-middagar med en fotogen array av små rätter som är i säsong.
Glasblåsning
Men det finns gott om annat att göra i Awara förutom bad och ryokan, med hands-on-upplevelser som glasblåsning och keramik på Kanaz Forest of Creation - en 200 000 kvadratmeter stor skog som rymmer konstinstallationer och vandringsleder. Lantliga områden har också fruktodlingar - jordgubbar på våren och blåbär, druvor och asiatiska päron på sommaren.
Ändstationen Den nya shinkansentjänsten slutar i staden Tsuruga. Tveklöst finns det mindre att stanna kvar för här, men de som har några timmar över kan besöka några framstående sevärdheter som nås med stadens buss.
Strandnära tallskog
Kehi-no-Matsubara strandnära tallskog är en nationellt utpekad plats av naturskönhet.
Längs kusten finns också Port of Humanity Museum, som detaljerar hur judiska flyktingar från Polen och Litauen anlände till Tsuruga på 1940-talet efter att ha beviljats speciella visum av japansk diplomat Sugihara Chiune. Det uppskattas att Sugihara räddade flera tusen judar från nazistiska koncentrationsläger.
Resenärer kan också följa i 1600-tals haikuist Matsuo Bashos fotspår, som besökte Tsurugas Kehi Jingu-tempel för att se den höstliga fullmånen under en resa för evigt förevigad i reseberättelsen "Den smala vägen till det djupa norr."
Tempel
Templet har återuppbyggts flera gånger sedan Bashos besök, men versionen han såg lämnade säkerligen ett intryck. "Luften på templet var tyst i nattens tystnad," skrev han, "och månen genom de mörka barrträden lyste lysande." Medan Basho lämnade Tsuruga och körde långsamt söderut, går idag express-tågen från Tsuruga ner till metropolen Kyoto på knappt en timme eller sydost till Nagoya på 90 minuter. Resenärer kan också gå ombord på det nya snabbtåget för den tre timmar långa resan tillbaka till Tokyo.
Källa: CNBC