Litauens järnvägsoperatör LTG har expanderat sin kapacitet för att hantera NATO-frakt genom att anpassa Vilnius Intermodal Terminal (VIT). Detta steg kommer att komplettera den befintliga militära frakthanteringen vid Kaunas Intermodal Terminal och syftar till att effektivisera transporten av militär utrustning, särskilt från träningsområdet Pabradė.
Vilnius terminalen kommer nu att fungera som en ny strategisk punkt för NATO:s militära frakter, vilket möjliggör snabbare och mer miljövänliga transporter. Genom att tillföra denna terminal i systemet hoppas LTG minska belastningen på väginfrastrukturen och därmed främja en smidigare förflyttning av militära laster.
Militär logistik får ny knutpunkt
Vytis Žalimas, chef för LTG Infra, del av LTG-gruppen, kommenterar: "Vårt mål är att göra vårt järnvägsnät så tillgängligt och effektivt som möjligt, och att möta både traditionella fraktkunders och NATO:s förväntningar. En ytterligare lastplats för militära transporter kommer att garantera säker och effektiv förflyttning av militär utrustning, både under militära hot och i fredstid."
Infrastrukturella förbättringar och framtidssatsningar
LTG arbetar för närvarande på att förbättra infrastrukturen vid Palemonas nära Kaunas, där en ny ramp för militär och civil lastning planeras, liksom nya spår för både den bredare spårvidden 1520 mm och den europeiska standarden 1435 mm. Denna utveckling är avsedd att ytterligare integrera Litauen med det europeiska järnvägsnätet via Nord-Ostsee-Korridoren, vilket är vitalt för att stödja NATO:s gemensamma säkerhets- och utbildningsinsatser.
Under det gångna året transporterade LTG över 100 tåg med NATO-utrustning, vilket understryker bolagets roll som en nyckelaktör i stödet av internationella militära operationer och bekräftar Litauens strategiska betydelse i regionen.
Källa: LOK-report