Finlands järnvägsnät står inför en teknologisk revolution tack vare ett nytt kontrakt med Siemens Mobility. Detta första steg i Digirail-projektet markerar en milstolpe för landets ambition att modernisera sitt tågövervakningssystem.
FINTRAFFIC Railway, en central aktör i Finlands järnvägsinfrastruktur, har valt Siemens Mobility för att implementera European Train Control System (ETCS) nivå 2 längs med sträckan Lielahti till Rauma/Pori, en sträcka på 191 km. Detta blir den första banan i Finland att utrustas under den finska regeringens Digirail-projekt.
Systemet kommer att inkludera unik Hybrid Train Detection (HTD)-teknologi, som gör traditionella spårkretsar överflödiga genom att använda virtuella spårsektioner. Detta möjliggör tätare tågtrafik och ökar kapaciteten på spåren.
Effektivare och säkrare järnvägstrafik
Siemens kommer att använda sin senaste teknik för signalsystem och radioblockcentraler baserade på den nya DS3-plattformen, vilken utnyttjar standardiserad kommersiell hårdvara. Det nya tågkontrollsystemet förväntas inte bara förbättra punktligheten och minska störningar, utan även öka kapaciteten och säkerheten inom tågtrafiken.
Konstruktionen planeras starta under året, med målsättning att färdigställa installation, testning och driftsättning senast 2027.
Digirail - Framtidens järnvägsprojekt
Digirail-projektet är en del av en nationell satsning för att implementera ett radiobaserat ETCS över hela det finska järnvägsnätet, utan behov av signalsystem längs spåren. Projektet är starkt kopplat till det framtida järnvägskommunikationssystemet (FRMCS) och leds av Finlands transport- och kommunikationsministerium. Det sammanför statliga myndigheter och intressenter för att genomföra ETCS på nationell nivå.
Siemens Mobility har även i samarbete med det finska tågunderhållsföretaget Pääkaupunkiseudun Junakalusto ( Tågmateriel för huvudstadsregionen), genomfört de första testerna av ETCS i Finland. Två motorvagnståg utrustades med Trainguard OBU och automatisk tågoperation (ATO) över ETCS. Detta var de första testerna i Finland enligt den senaste europeiska teknikspecifikationen för interoperabilitet (CCS TSI 2023), vilket banar väg för en säkrare och mer effektiv tågtrafik över hela landet.
Källa: Siemens Mobility