Trafikverket har slutfört sitt uppdrag att genomföra en kostnadsöversyn av Sydostlänken och har nu presenterat förslag till förändringar som förväntas sänka kostnaderna med cirka 587 miljoner kronor.
Den nya beräknade totalkostnaden för projektet uppgår till ungefär 6 421 miljoner kronor, varav 5 521 miljoner kronor kommer att finansieras genom den nationella planen.
Den 18 januari 2024 fick Trafikverket av regeringen i uppdrag att, med hänsyn till samhällsekonomiska vinster, identifiera och vidta lämpliga åtgärder för att minska kostnaderna för Sydostlänken. Anledningen till detta uppdrag var att Trafikverket i sin rapport till regeringen noterade en kostnadsökning på cirka 10 procent från de ursprungliga 5 287 miljoner kronorna enligt den nationella planen för transportinfrastruktur till 5 835 miljoner kronor.
– Vi är i en fas i projektet nu där vi har möjlighet att utreda de olika åtgärderna mer i detalj, då blir det också lättare att göra kalkyler som är mer tillförlitliga. I Sydostlänkens fall betyder det tyvärr att några av åtgärderna blivit dyrare än vad vi räknat med tidigare, säger Anna Wildt-Persson, direktör södra regionen, Trafikverket.
För att sänka totalkostnaden för Sydostlänken föreslår Trafikverket fyra åtgärder:
Att planerat triangelspår i Älmhult inte byggs.
Konsekvens: Åtgärden kommer att förlänga ledtider för godstrafiken och öka belastningen på Älmhults bangård samt påverka trafiken på Södra stambanan. Triangelspåret kan dock byggas senare. Bedömd kostnadsbesparing: 410 miljoner kronor.
Att tre plankorsningar inte ersätts med planskildheter.
Konsekvens: De tre plankorsningarna längs sträckan Älmhult-Olofström uppfyller nuvarande regelverk och behålls utan negativ påverkan på järnvägstrafiken. Dock förbättras inte trafiksäkerheten och vägframkomligheten försämras. En möjlig åtgärd är att omvandla dem till ljud- och ljussignaler för att öka säkerheten.
Bedömd kostnadsbesparing: 52 miljoner kronor.
Att antalet mellanblockssignaler minskas.
Konsekvens: Mellanblock finns för att kunna köra tåg tätare efter varandra och ger god effekt på banor med blandtrafik. Färre mellanblockssignaler ger sämre återställningsförmåga vid störningar.
Bedömd besparing: 25 miljoner kronor.
Att planerat utdragsspår i Stilleryd utgår.
Konsekvens: Det ger begränsningar i trafikering av bangården under belastade tider på dygnet. Spåret kan byggas i ett senare skede när trafiken utvecklats.
Bedömd kostnadsbesparing: 100 miljoner kronor.
Totalt förväntas sam- och medfinansieringen uppgå till 900 miljoner kr. Tillsammans med de kostnadsbesparingar på ca 587 miljoner, innebär det att den nya totalkostnaden för Sydostlänken blir 6 421 miljoner kr. Av dessa föreslås 5 521 miljoner finansieras i den nationella planen för transportinfrastruktur, en ökning med 6 % jämfört med tidigare bedömning.
– Det är nu upp till regeringen att ta ställning till underlaget vi skickat in och besluta hur de vill att Sydostlänken ska fortskrida. Från Trafikverkets sida tror vi på en byggstart under perioden 2028–2030. I väntan på beslut kommer vi fortsätta arbeta vidare som tidigare för att inte tappa viktig tid, avslutar Anna Wildt-Persson.
Källa: Trafikverket