Banedanmark, som ansvarar för underhåll och drift av Danmarks järnvägsnät, berättar på sin hemsida hur företaget har implementerat en ny teknik för att digitalisera uppmätningen av järnvägar. Med hjälp av LiDAR-tekniken, en metod som från början utvecklades för flygburna mätningar, har Banedanmark utrustat särskilda arbetsfordon med digitala laserscanners. Detta innovativa tillvägagångssätt gör det, enligt Banedanmark, möjligt att samla in detaljerad data om järnvägens tillstånd och dess omgivning.
LiDAR, som står för "Light Detection and Ranging", använder laser för att mäta avstånd och skapa detaljerade tredimensionella representationer av järnvägen. Genom att montera laserscanners på arbetsfordon som färdas längs spåren kan Banedanmark snabbt och exakt samla in data. Dessa fordonskörningar, som kan uppgå till hastigheter på 70 km/h, producerar data med en noggrannhet på 15 millimeter relativt till spårmitten. Denna teknik ger en omfattande bild av allt från räls och kontaktledningar till banvallar och övriga infrastrukturelement.
En digital punktsky skapar nya möjligheter
Den insamlade informationen bildar en punktsky, vilket ger Banedanmarks tekniker möjlighet att noggrant analysera och planera underhåll och förbättringar av järnvägen. Med denna teknik kan man även generera exakta tvärsnitt av spåret för att bedöma till exempel ballastens fördelning.
360-graders vy förbättrar underhållet
En ytterligare fördel med laserscanningen är möjligheten att skapa en 360-graders film som ger en tredimensionell bild av järnvägen. Denna visualisering är inte bara användbar för tekniska analyser utan också för att identifiera och hantera vegetation längs spåren. Genom att analysera färgerna i filmen kan Banedanmark effektivt identifiera och åtgärda träd och buskar som kan utgöra säkerhetsrisker.
Ökad effektivitet och säkerhet
Tack vare LiDAR-tekniken har Banedanmark kunnat övergå från manuella mätmetoder till en automatiserad process som minskar behovet av fysisk närvaro på spåren, vilket i sin tur ökar både säkerheten och effektiviteten. Denna metod eliminerar även behovet av att störa tågtrafiken för mätningar, eftersom datainsamlingen kan ske parallellt med den reguljära tågtrafiken.
Källa: Banedanmark