Peab har slutfört byggandet av Tullgarnsbron i Uppsala vilket nyligen firades med en invigningsceremoni, folkfest och många aktiviteter.
Tullgarnsbron sträcker sig över Fyrisån och har konstruerats för att minska biltrafiken i stadens centrala delar och förbättra rörligheten för invånarna i Uppsala. Brons design, med en öppningsbar klaff och en hävarmspylon, är nu klar och möjliggör för båtar att passera under bron samtidigt som den välkomnar trafikanter att korsa ån. Bron har ett körfält i varje riktning och fyra meter breda gång- och cykelbanor på båda sidor. Dess totala längd är 60 meter.
"De geotekniska förutsättningarna här vid Fyrisån har varit extra utmanande. Vi har till exempel slagit ned ca 10 000 meter pålar i marken för grundläggningen av bron. Det tillsammans med Fyrisåns höga vattenstånd och att vintern kom extra tidigt den här säsongen gav oss ordentliga utmaningar", säger David Eriksson, arbetschef på Peab.
Brons utformning inkluderar stål som naturligt åldras och skapar en dynamisk yta, vilket harmonierar väl med de robusta granitstenslandfästena. Denna kombination resulterar i en bro som inte bara kräver minimalt underhåll utan också är tänkt att vara estetiskt tilltalande.