Cyberattacker ökar, och 2023 var det värsta året någonsin med attacker som påverkar allt från sjukhus och regeringar till företag. Även detaljhandeln är i farozonen. Trots detta ser få företag cybersäkerhet som en prioriterad investering.
Kriminella grupper och auktoritära stater använder avancerade attacker med AI-verktyg mot både statliga institutioner och privata företag, vilket drabbar privatpersoner. Även om detaljhandeln och dess leverantörer är mål för attacker är det oftast vanliga människor som drabbas.
En nylig undersökning av GlobalConnect visar att svenska detaljhandelsföretag ligger efter sina grannländer i investeringar i digital infrastruktur och säkerhet. Endast en liten andel av svenska företag prioriterar cybersäkerhet som en investering. Trots oro för cyberattacker och erkännande av vikten av cybersäkerhet i digitaliseringsarbete, är det få som planerar att satsa mer på cybersäkerhet framöver. I Sverige är investeringarna lägre än i övriga Skandinavien enligt undersökningen.
Svensk detaljhandel känner stor oro inför cyberattacker
Samtidigt är 64,1 procent av de tillfrågade i Sverige oroliga eller mycket oroliga över att bli utsatt för cyberattacker. Det återspeglas även i att 62,3 procent ser cybersäkerheten som viktigare i sitt digitaliseringsarbete än kundupplevelsen. Dock är just köpupplevelsen det som är det högst prioriterade investeringsmålet framåt för 43,4 procent av de tillfrågade.
Henrik Hammarström från GlobalConnect påpekar vikten av att företag tar itu med den ökade risken för cyberattacker och säkerställer att de har en plan för att hantera dem. Trots utmaningarna planerar en del detaljhandelsföretag att investera mer i cybersäkerhet de kommande åren.
5 tips till företag:
- Säkra att cybersäkerhet är i topp på agendan i ledningsgruppen
- ”Härda” systemen enligt bästa praxis
- Fokusera på kända sårbarheter
- Håll ”ingångarna” till nätverket uppdaterade
- Ställ krav och ha koll på underleverantörer
- Skydda din data (GDPR)
- Ha koll på accesser
- Undersök hur ni påverkas av NIS2 (EU-direktiv)
- Ta hjälp av experter
*Så gjordes undersökningen
Undersökningen genomfördes som en telefonundersökning av Voxmeter, på uppdrag av GlobalConnect, bland slumpmässigt utvalda IT-chefer I detaljhandelsföretag i Danmark, Sverige och Norge.
Undersökningen genomfördes med hjälp av CATI (datorstödda telefonintervjuer), där telefonintervjuer genomfördes med ett strukturerat frågeformulär.
Datainsamlingen genomfördes under perioden 8 november 2023 till 7 februari 2024 och det finns insamlad data från 186 detaljhandelsföretag Danmark (83), Sverige (53) och Norge (50).
Källa: GlobalConnect