Lakeway Link introducerar nu en RoRo-trafik mellan Gdynia och Södertälje, med tre avgångar i vardera riktning varje vecka. Detta innebär ett framsteg inom svensk sjöfart och skapar en möjlighet för effektiva och miljövänliga godstransporter mellan Polen och Sverige.
Rederiet är ensamma om att driva schemalagd RoRo-trafik för trailers och tungt gods mellan Gdynia och Södertälje. Förbindelsen kommer att lindra trycket på de överbelastade väg- och järnvägsnäten mellan kontinenten och Skandinavien, vilket leder till minskad trängsel och miljöpåverkan. Dessutom behöver inte lastbilsförarna följa med ombord på fartyget.
För att betjäna denna nya linje har Lakeway Link förvärvat M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg som seglar under svensk flagg och har sin hemmahamn i Västerås, där rederiet också har sitt huvudkontor. Lakeway Express har en lastkapacitet på 1625 körfältsmeter eller cirka 108 trailers och är fullt utrustat för att möta behoven för transporter av projektlast och mafi. Fartyget kommer att segla mellan OT Port Gdynia och Södertäljes hamn, en sträcka som tar cirka 22 timmar. Efter ombyggnaden av Södertälje sluss 2026 planeras en utökning av trafiken till att även inkludera Västerås via Mälaren.
– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen. Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link.