För att elektrifiera tunga vägtransporter i Sverige krävs laddningsmöjligheter vid lastning och lossning. Nu kan olika aktörer söka stöd från Energimyndigheten för att installera laddstationer.
Tidigare har stöd givits för publika laddstationer längs stora vägar och vid drivmedelsstationer. När dessa projekt är klara kommer det att finnas ett väl utbyggt nätverk av laddinfrastruktur för tunga fordon över hela landet. Även om publika laddstationer är viktiga för elektrifiering, kommer en betydande del av laddningen att ske vid lastning och lossning, vilket är något branschen har påpekat.
– Som samordningsansvarig för transportsystemets laddinfrastruktur tar Energimyndigheten nu nästa steg för utbyggnaden genom en utlysning riktad till laddning vid lastning och lossning. Det kommer att göra stor skillnad för alla de företag som ställer om sina transporter, säger Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten.
Det totala stödet är 850 miljoner kronor och kan sökas från den 6 maj till den 31 oktober. Stödnivån varierar mellan 20 och 50 procent beroende på företagets storlek. Det finns också möjlighet till 5 procent extra stöd om laddstationen byggs i ett av EU:s utpekade stödområden. Ansökningarna behandlas i turordning utan inbördes konkurrens. Laddstationerna måste vara tillgängliga för alla transportörer under ordinarie öppettider och man förväntas dela viss information, kunskap och data om laddningen.
– De som söker stöd ska få snabbt besked. Alla som uppfyller kraven, bland annat att laddstationerna ska vara klara senast 2027 och drivas i minst fem år, får ta del av stödet så långt pengarna räcker, säger Olov Åslund, handläggare på Energimyndigheten.
Källa: Energimyndigheten.