Nu rullar Lidingötågen äntligen över Lilla Lidingöbron med tacksamma passagerare, två dagar tidigare än planerat. Ursprungligen skulle Lidingöbanan ha öppnat för trafik över bron den 11 september 2023. Men efter att ha stött på flera tekniska och juridiska hinder stoppades arbetet, enligt Lidingö Nyheter.
Nu när spårbron tagits i bruk, är hela Lilla Lidingöbron färdigställd fem år efter att arbetet påbörjades 2019. Den nya spårvägsbron är utrustad med dubbla spår mellan Ropsten och Torsvik för att möta den ökade efterfrågan på resande och för att erbjuda ett mer frekvent schema med Lidingöbanan.
— Det är mycket roligt att hela Lilla Lidingöbron öppnar och att våra tålmodiga Lidingöbor kan ta spårvagnen hela vägen mellan Gåshaga och Ropsten igen. Det har varit ett komplext arbete, där alla aktörer arbetat hårt för att bygga en säker och långsiktig lösning som ska fungera i många, många år framöver, säger stadsdirektör Daniel Broman.
Försenat uppdrag
Sedan juni 2023 har Lidingöbanan inte kunnat använda Lilla Lidingöbron, vilket har lett till att ersättningsbussar har använts istället. Anledningen var att bron byggdes med ellösningar som inte hade använts av SL tidigare. SL krävde mer bevis för att lita på ellösningarna, och kostnaden för ersättningsbussarna föll på staden. Lidingö stad hävdade att SL hade godkänt ellösningarna, och att problemet låg i SL:s interna kommunikation. Staden överklagade fakturan för ersättningsbussarna. Nu har SL och Lidingö stad kommit överens om att dela på kostnaden, samt fördela ansvaret för att genomföra de åtgärder SL krävt för jordningen.
Källa: Lidingö Stad, Mitt i Lidingö och Lidingö Nyheter