Summan av de signaler vi får dagligen pekar mot stora problem för bilindustrin, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. En ny rapport menar att EU måste införa minst 50% tull på kinesiska elbilar för att begränsa importen och skydda den europeiska marknaden.
EU-kommissionen utreder om kinesiska bilar har fått subventioner som snedvrider konkurrensen. Beslut om strafftullar väntas till hösten. För närvarande är tullarna 10% i EU, och även om nivåer som i USA inte diskuteras, är höjningar ändå på tapeten.
USA har chockhöjt sina tullar på kinesiska elbilar till 100%, vilket har ökat Kinas intresse för den europeiska marknaden. Detta har skapat oro bland Europas bilindustrier om hur de ska påverkas. EU har börjat bevaka bilimporten från Kina med sikte på att eventuellt införa tullar och skatter retroaktivt. Kinas president Xi Jinping besökte nyligen Europa, och ett av de stora samtalsämnena var rädslan för att kinesiska tillverkare ska "dumpa" elbilar på den europeiska marknaden.
Bilförsäljningen, särskilt av elbilar, minskar i Europa trots prissänkningar och förmånliga leasingerbjudanden. Kina har idag kapacitet att tillverka hälften av världens bilar och förväntas öka sin kapacitet till 75% av världens produktion till 2030. Kina exporterar nu 6 miljoner fordon årligen till över 140 länder, vilket gör dem till världsledande inom bilproduktion.
Det var väntat att kinesiska bilar så småningom skulle hitta sin väg in på globala marknader. Det alarmerande är att inte bara kinesiska varumärken utan även globala biltillverkare satsar stort på produktion i Kina. Försäljningen av icke-kinesiska varumärken i Kina sjunker, vilket tvingar amerikanska och europeiska företag att omvandla sina kinesiska fabriker för export till andra marknader.
Kina har metodiskt byggt upp ett monopol inom elbilsproduktionen, från gruvdrift och mineralbearbetning till battericellstillverkning. Med denna kontroll skulle Kina dominera en stor del av de industriella insatsvaror som behövs globalt. Utan tullar riskerar kinesiska bilar att översvämma de globala marknaderna och konkurrera ut etablerade biltillverkare. Detta skulle leda till massiva jobbförluster och minskade skatteintäkter i väst, vilket skulle göra västvärlden extremt sårbar.
För att motverka detta har Luca di Meo från Renault uppmanat EU att skapa en stor krigskassa för att stödja den europeiska elbilsindustrin. Övergången till elbilar har förmodligen gått för snabbt, vilket har lett till överproduktion och lågt kapacitetsutnyttjande inom industrin. Detta har gjort västerländska biltillverkare oroliga för framtiden och för deras konkurrenskraft.
Med tanke på Kinas tidigare framgångar inom andra industrier, som solpaneler och varvsindustrin, är rädslan för en total kinesisk dominans av biltillverkningen inte ogrundad. Västvärldens politiska ledare måste nu snabbt besluta om hur de ska reagera på denna utmaning för att skydda sina industrier och arbetsmarknader.
Källa: Fordonsjuristen