Ett omfattande projekt för spårbyte planeras längs Malmbanan mellan Gällivare och Råtsi för att förbättra infrastrukturen. Den nuvarande sträckan, särskilt Gällivare-Råtsi, är i behov av en nödvändig upprustning för att möjliggöra en återgång till högre viktkapacitet för tågvagnar, upp till 30 ton.
Arbetet inleds med etapp 1, som sträcker sig från Gällivare till Håmojåkk och påbörjas i slutet av juni med bas i Gällivare. Etapp 2, som täcker sträckan Håmojåkk till Råtsi, planeras att genomföras senare.
Tekniskt Arbete
Spårbytet omfattar utbyte av räler, sliprar och makadam med hjälp av specialiserade spårbyteståg och ballastreningståg. Processen innebär även rening av ballasten för att avlägsna finmaterial med återvinning av återstående makadam.
Miljöåtgärder och Förberedelser
Innan spårbytet kunde påbörjas, genomfördes nedgrävning av kablar för att skydda dem från eventuella skador under arbetets gång.
Bakgrund och Framtida Möjligheter
Malmbanan är avgörande för både malmtransporter och persontrafik och sträcker sig genom unika naturmiljöer som våtmarker och fjällurskog. Renoveringen av sträckan Gällivare-Råtsi syftar till att säkerställa att banan kan fortsätta att fungera som en viktig länk i Sveriges transportinfrastruktur.
Genom dessa nödvändiga åtgärder siktar man på att återställa spårkapaciteten och därigenom öka effektiviteten och säkerheten för framtida tågtrafik längs Malmbanan.
Källa: Trafikverket