Trafikverket meddelar att en del av E4 Förbifart Stockholm kommer att öppna för trafik 4 år tidigare än det tidigare planerade datumet. Genom att öppna denna delsträcka tidigare förväntas inte bara trafikflödet förbättras i området utan även minska belastningen på de omkringliggande större vägarna.
Trafikverkets utredning pekade på fördelarna med att öppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta tidigare än planerat. Det förväntas att restiden för trafikanter minskar betydligt samtidigt som det avlastar Kymlingelänken, Rotebroleden och E18 Enköpingsvägen, särskilt i östergående riktning mot Trafikplats Rissne.
Delsträcka Häggvik - Hjulsta
På den aktuella sträckan mellan Häggvik och Hjulsta är vägbanan och tunneln i stort sett färdigbyggda, med pågående installation av tekniska system och säkerhetslösningar. Innan trafik släpps på måste samtliga system och lösningar testas fullständigt för att garantera en trygg och säker körupplevelse för alla trafikanter.
– Det är glädjande att kunna delöppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta, en sträcka på 3,5 km, varav 1,8 km går i tunnel. Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna och testa de tekniska systemen och ser fram emot att delöppna sträckan Häggvik – Hjulsta under hösten 2026, fyra år tidigare än planerat, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Mellan Kungens kurva och Hjulsta är det fortfarande arbeten kvar att utföra i tunneln och all teknisk utrustning ska även installeras och testas innan öppnande. Arbetet på hela sträckan fortsätter och år 2030 öppnar Trafikverket E4 Förbifart Stockholm i sin helhet.
Källa: Trafikverket